لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

مذاکرات ایران با 6 قدرت جهان به مشکل روبرو شده است


مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهان به مقصد عملی کردن موافقت ماه نومبر بین آنها که به اساس آن برنامه های اتُمی ایران محدود می گردد، در رابطه با سنتر فیوژ های اتُمی ایران به مشکل روبرو شده است. در این مورد دیپلومات ها شام گذشته به خبرنگاران معلومات دادند.

اختلافات در مورد سنتر فیوژ ها چالش های را که ایران و شش قدرت بزرگ برای عملی کردن موافقت 24 نومبر به آن روبرو می باشند، واضح می سازد.

اگر آنها موفق شوند یک مشکل عمده که از ده سال به اینسو بین ایران و جامعه جهانی وجود داشت، حل خواهد شد.

دیپلومات ها که نخواسته اند نام های شان ذکر شود گفته اند در بین موضوعاتی که طبق موافقت موقت باید در بحث های سیاسی حل شوند، یکی هم موضوع سنترفیوژ های نو می باشد که ایران می گوید در تاسیسات اتُمی خود آنها را جابجا کرده است.

به گفته یک دیپلومات، یکی از موضوعاتی که در 19 و 20 دسمبر هم سبب توقف مذاکرات بین هیأت های تخنیکی دو طرف شد، سرنوشت سنتر فیوژ های اتُمی ایران بود.

اما دیپلومات های دیگر می گویند که توقف در مذاکرات ماه دسمبر بخاطر تعطیلات عید میلاد مسیح صورت گرفت.

سنترفیوژ ها ماشین های می باشند که یورانیوم را برای تولید انرژی اتُمی تصفیه می کنند و اگر یورانیوم به درجه بلند تر غنی و یا تصفیه شود می توان از آن برای ساختن اسلحه اتُمی نیز استفاده کرد.

یکی از ماده های موافقت 24 نومبر اینست که ایران می تواند به تحقیقات و رشد شبکه اتُمی خود ادامه بدهد، ولی ایران اجازه ندارد که سنتر فیوژ های نو را جابجا کند.

دیپلومات های غربی می گویند، این مفکوره که ایران کار تولید سنترفیوژ های پیشرفته را ادامه می دهد برای آنها ناراحت کننده می باشد، اما ایران می گوید، تحقیقات در این ساحه اهمیت حیاتی دارد.

گروه پنج جمع یک یعنی ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین جمع آلمان در 24 نومبر در ژنیف با این امید با ایران به موافقه رسیدند که کار های اتُمی ایران متوقف شود.

ایران بخاطر برنامه های اتُمی اش که به گمان غرب می خواهد اسلحه اتُمی بسازد به تحریم های جدی اقتصادی جامعه جهانی روبرو شد.

ایران ادعا می کند که برنامه های اتُمی آن اهداف صلح آمیز دارند.
XS
SM
MD
LG