لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

صدیقی: در سه ماه گذشته 14 کمپنی امنیتی خصوصی منحل شده اند


وزارت امور داخله افغانستان می گوید که در جریان چند ماه اخیر شماری از کمپنی های امنیتی خصوصی را منحل کرده است.

در ادامه منحل کردن کمپنی های خصوصی امنیتی در افغانستان این بار وزارت امور داخله کشور می گوید که در جریان سه ماه گذشته 14 کمپنی امنیتی خصوصی را منحل نموده است.

جمال عبدالناصر صدیقی معین محافظت عامه این وزارت به روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که جمع آوری اسلحه از نزد افراد مسلح غیر مسوول و کمپنی های امنیتی خصوصی بخاطر حاکمیت قانون و تقویت نیرو های امنیتی یک گام مثبت می باشد:

« در جریان سه ماه گذشته 14 کمپنی لغو گردیده که پروسه جمع آوری خلع سلاح آنها جریان دارد.»

به اساس معلومات وزارت امور داخله در حال حاضر 52 کمپنی امنیتی خصوصی ثبت این وزارت بوده که 27 آن خارجی و 25 کمپنی دیگر آن داخلی می باشند.

مقامات وزارت امور داخله می گویند که از میان آنها 16 کمپنی امنیتی خصوصی قبلاً منحل گردیده و 14 کمپنی دیگر به تازه گی لغو شده اند.

رییس جمهور کرزی در سال 2009 میلادی فرمان منحل ساختن کمپنی های امنیتی خصوصی را صادر کرده و گفت که بیشتر این کمپنی ها در نا امنی ها دست دارند.

آقای کرزی همچنان گفته بود که معینیت محافظت عامه باید امنیت تمام موسسات و کاروان های خصوصی داخلی و خارجی را تامین نماید.

در همین حال آقای صدیقی می گوید که در جریان سه ماه گذشته حدود چهار هزار میل اسلحه مختلف النوع را هم از این کمپنی های خصوصی امنیتی و افراد مسلح غیر مسوول به دست آورده اند:

« این سلاح از نزد کمپنی های که لغو اعلان گردیده از نزد افراد مسلح غیر مسوول که غیر قانونی فعالیت داشتند جمع آوری شده و انتقال شده است، با آنهم معینیت محافظت عامه در سه ماه گذشته جمعاً به تعداد سه هزار و شش صد و هژده میل سلاح مختلف النوع را جمع آوری و به مرکز انتقال داده است.»

به گفتهء معیین محافظت عامه، این سلاح ها شامل کلاشینکوف، پیکا، مخابره و سلاح های سبک و سنگین می باشد که به دیپو های مرکز انتقال داده شده اند.

در همین حال شماری از آگاهان امور امنیتی می گویند که منحل ساختن کمپنی های امنیتی خصوصی بخاطر تامین امنیت کشور بسیار مهم می باشد.

آنها می گویند که در حال حاضر نیرو های امنیتی افغان ظرفیت و توانایی این را دارند تا وظایف این کمپنی ها را انجام دهند.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG