لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

دیلی تلگراف: اگر طالبان افغانستان را دوباره بگیرند، مسوول آن اوباماست


تعداد زیادی از روزنامه ها و نشریه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد چاپ کتاب خاطرات وزیر دفاع سابق امریکا رابرت گیتس مطالبی را به نشر رسانده اند که گفته است، رییس جمهور بارک اوباما هیچگاه برای پیروزی واقعی در افغانستان دلبستگی نداشت.

روزنامه دیلی تلگراف در همین رابطه مطلبی را به نشر رسانیده است تحت عنوان "اگر طالبان کنترول افغانستان را دوباره بدست بگیرند، مسوول آن اوباماست."

روزنامه می نویسد:
کتاب رابرت گیتس وزیر دفاع سابق و رییس سابق ادارهء مرکزی استخبارات امریکا سی. آی. ای. در مورد ستراتیژی رییس جمهور اوباما در افغانستان همیشه مثل یک سند باقی خواهد ماند.

به نوشتهء روزنامه از نوشته های آقای گیتس معلوم می شود که رییس جمهور اوباما هیچگاه شکست طالبان و ایجاد ثبات در کشور جنگ زده افغانستان را در صدر ستراتیژی خود قرار نداده بود و می خواست صرف سیاست کاهش سربازان و خروج از افغانستان را هرچه زودتر عملی کند.

به نوشتهء روزنامه هدف اساسی افزایش عساکر در افغانستان این بود که طالبان تحت فشار قرار بگیرند و به میز مذاکره حاضر شوند، اما رییس جمهور اوباما با تعیین تاریخ خروج عساکر از افغانستان این پیام را رساند که به این تعهد خود پابند نیست و برای ختم آشوب ها در افغانستان چندان توجه ندارد.

روزنامه می افزاید، طالبان هم درک کردند که رییس جمهور اوباما در این اقدام خود جدی نیست و از همین رو هیچگاه برای مذاکرات واقعی حاضر نشدند.

به نوشتهء دیلی تلگراف وقتی که طالبان دیدند رییس جمهور اوباما نسبت به پیروزی در جنگ بیشتر به خروج از افغانستان توجه دارد ، به فعالیت خود ادامه دادند.

به نوشته روزنامه، اگر این پیشبینی ها جامه عمل بپوشد، در آنصورت میراث اوباما در افغانستان میراثی نخواهد بود که از آن استقبال شود.

نشریه انستیتوت جنگ و صلح در شمارهء اخیر خود موضوع دست درازی شاروال پل علم مرکز ولایت لوگر را به ثروت های بیت المال مطرح کرده، می نویسد:
اسناد ثابت می سازد که احمد خان الفت در چندین قضیهء غیر قانونی دست داشته است.

نشریه از قول مقامات مبارزه با فساد اداری، والی لوگر و اعضای ولسی جرگه از این ولایت نوشته است که آقای الفت در تعیینات غیر قانونی افراد، غصب و توزیع غیر قانونی زمین ها، دزدی اموال دولتی و رشوت ستانی متهم است.

روزنامه از قول یک عضو ولسی جرگه از ولایت لوگر می نویسد که گفته است یک زمین برای مسجد جدا شده بود، اما آقای الفت این زمین را نمره کرده و برای خانه ها فروخته و پول زیاد گرفته است.

به نوشتهء نشریه هرچند خود شاروال این ادعا هارا رد می کند، اما اسنادی که توسط مقامات مختلف ارایه شده است، نشان می دهد که آفتاب را نمی توان با دو انگشت پنهان کرد.
XS
SM
MD
LG