لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۴

هرات: سرمای زمستان جان چندین فرد معتاد را گرفت


سرمای سخت زمستان در ولایت هرات افغانستان، زنده گی معتادین را به سرحد مرگ کشانده است.

مسوولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در غرب افغانستان هشدار میدهند در صورتی که دولت افغانستان به وضعیت معتادین بی سرپناه در این ولایت سرحدی توجه نکند سرمای زمستان بیشتر این افراد را قربانی خواهد گرفت.

سرما و گرسنگی بیش از حد، معتادین بی سرپناه در ولایت هرات را بی اندازه تهدید می کند به حدی که در چند روز اخیر بیش از ده تن از آنان جان های شان را از دست داده اند.

این افراد برای حفاظت جان شان باسنگ ریزه ها و پلاستیک های فرسوده برای خود سرپناه ساخته اند تا بتوانند جانهای شان را از سرمای زمستان در امان نگهدارند.

محمد رفیق شیرزی مسوول مطبوعاتی شفاخانه حوزه هرات می گوید از آغاز فصل زمستان تاکنون دوازده تن از معتادین جان خود را از دست داده و اجساد شان در بخش سردخانه شفاخانه انتقال داده شده است.

اوهمچنان گفت در چهل و هشت ساعته گذشته چهار تن از معتادین که شب و روزهای زمستان را در زیر پلچک ها سپری می کردند جان داده اند.

به همین روند سید عبدالقادر رحمیمی رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در غرب افغانستان از این وضعیت ابراز نگرانی کرد.

آقای رحیمی گفت همه روزه یک یا دو تن از معتادین بی سرپناه در مناطق مختلف شهر هرات جان های خود را از شدت سردی هوا و گرسنگی از دست میدهند ولی تاکنون مقامات محلی اقدامات را برای برطرف کردن این معضل انجام نداده اند.

آقای رحیمی می گوید ریاست شاروالی هرات اجساد این تعداد از معتادین را جمع آوری و به خاک می سپارد اما معتادین این ادعا را تکذیب کرده می گویند که جنازه های معتادین جان باخته از سوی خود شان به خاک دفن می گردد.

به اساس آمارهای ارائه شده از سوی ریاست مبارزه علیه مواد مخدر در ولایت هرات هم اکنون بیش از هفتاد هزار تن در این ولایت به انواع مواد مخدر مبتلا بوده که بیش از نود درصد آن کسانی هستند که در کشور ایران به این پدیده مبتلا شده اند.

گفته می شود که اکثریت کل معتادین موجود در ولایت هرات از ولایات دیگر افغانستان اند که بعد از گذشت چند سال در ایران از سوی حکومت آن کشور به این ولایت برگردانده شده اند.

با همه این ها سردی هوا در فصل زمستان و گرسنگی تنها مشکلات معتادین در این ولایت را خلاصه نمی کنند بلکه نبود مراکز صحی ضروری از حاد ترین مشکلات دیگری است که همه روزه بر تعداد این افراد می افزاید.


شاه پور صابر، هرات
XS
SM
MD
LG