لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۷

ویسا: سکوت در مورد انتخابات آینده باید شکستانده شود


اکثر روزنامه های چاپ امروز کابل مطالب و مقاله های را در مورد مسایل انتخابات سال آینده در افغانستان و اظهارات رابرت گیتس وزیر سابق دفاع امریکا که در کتاب خاطرات اش مطرح نموده، به نشر رسانده اند.

ویسا
روزنامهء ویسا در سرمقالهء شمارهء امروز اش نوشته است که سکوت در مورد انتخابات آینده باید شکستانده شود.

در سرمقاله آمده است که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پیش از فرا رسیدن زمان مبارزات انتخاباتی به تشریح برنامه های شان می پردازند اما به پرسش ها در خصوص مسایل ملی بیشتر آنان پاسخ مناسب ندارند.

ویسا این پرسش های مهم را فهرست کرده است.

به باور سرمقاله نویس، پرسش ها این است که توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا باید با کدام شرایط امضا شود، پروسهء صلح چگونه به پیش برده شود، فساد اداری چطور از بین برده شود، اقدامات شان برای پروژه های بزرگ اقتصادی و تامین وحدت ملی چی است؟

انیس
روزنامهء دولتی انیس هم در سرمقالهء امروز خود به مسایل مربوط به انتخابات پرداخته است.

در این سرمقاله گفته شده که سر انجام وزارت داخله طرح نهایی امنیتی برای انتخابات سال آینده را به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاد که در آن در حال حاضر از تامین امنیت 414 مرکز رای ابراز عاجزی شده است.

به نوشتهء روزنامه، هر چند وزارت داخله اطمینان داده که تا فرا رسیدن روز برگزاری انتخابات برای تامین امنیت این مراکز تلاش صورت می گیرد، اما مسوولیت بیشتر را به خاطر تامین امنیت مراکز رای دهی مردم به عهده دارند.

روزنامه در ادامه نوشته است که بزرگان قومی و مردم باید در زمینهء امنیت و نظارت از انتخابات همکاری کنند تا باشنده های تمام مناطق کشور از حق رای دهی محروم نگردند.

آرمان ملی
روزنامهء آرمان ملی در مورد کتاب خاطرات رابرت گیتس وزیر پیشین دفاع امریکا تبصره کرده که گفته است، برخی از مقام های امریکایی در انتخابات گذشتهء ریاست جمهوری افغانستان مداخله کرده اند.

روزنامه نوشته است، آنچه از سوی آقای گیتس افشا شده ممکن روابط افغانستان و امریکا را دیگر هم تیره سازد.

آرمان ملی در ادامه نوشته است که گیتس در یک شرایط بسیار حساس این حقایق را فاش کرد که رییس جمهور کرزی را بیشتر برآشفته ساخته و شاید از امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا خودداری کند.

محور
روزنامهء محور در سرمقالهء امروز خود نوشته است که خرابی روابط میان حکومت های افغانستان و امریکا سبب شده تا مردم افغانستان با یک سردرگمی روبرو شوند.

نویسندهء سرمقاله نگاشته است، امریکا که تعهد کرده تا در فراهم کردن امکانات مالی، تخنیکی و امنیتی در انتخابات افغانستان همکاری می کند، اما خود شفافیت انتخابات این کشور را زیر سوال می برد.

روزنامه پیشنهاد کرده که برای به دست آوردن دوبارهء اعتماد مردم باید همه جوانب به شفافیت انتخابات سال آینده در افغانستان احترام گذشته و آن را رعایت کنند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG