لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

افتخار: میزان سرمایه گذاری ها در افغانستان 25 درصد افزایش یافته است


وفی الله افتخار رییس آیسا یا اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان.
وفی الله افتخار رییس آیسا یا اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان.
آیسا یا اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان می گوید، میزان سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در سال گذشته میلادی در این کشور 25 درصد افزایش یافته است.

به گفتهء مسوولان آیسا، راه اندازی نمایشگاه ها به منظور معرفی تولیدات داخلی، تدویر کنفرانس های بین المللی جهت جلب سرمایه گذاری های خارجی و تلاش ها برای ایجاد پارک های صنعتی از عوامل عمدهء بیشتر شدن سرمایه گذاری ها در کشور به شمار می روند.

وفی الله افتخار رییس آیسا به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که در جریان سال 2013 میلادی فعالیت ها و تلاش های زیاد به هدف جلب سرمایه گذاری ها در کشور از سوی آنان صورت گرفته اند.

وی در مورد افزایش میزان سرمایه گذاری ها در کشور در سال گذشتهء میلادی چنین گفت:

« در حدود 762 میلیون دالر سرمایه گذاری در سال 2013 صورت گرفته این در حالیست که در سال 2012 میلادی 605 میلیون دالر سرمایه گذاری صورت گرفته بود. این رقم 25 درصد افزایش را نشان می دهد.
سرمایه گذاری های که نزد ادارهء آیسا ثبت است تقریباً در حدود یک اعشاریه چهار میلیون دالر می باشد.»


آقای افتخار در عین حال تاکید دارد که برای رشد تجارت و تقویت اقتصاد کشور یک سلسله برنامه های جدید را در سال جاری میلادی روی دست دارند.

وی به گونهء مثال از اختصاص حدود 15 میلیون دالر برای ایجاد پارک های صنعتی در کشور یاد آور شد و گفت که تلاش ها برای توزیع زمین به سکتور خصوصی جهت فعالیت های تولیدی جز از برنامه های آنان است.

اما مسوولان آیسا می گویند، با وجود دست آورد ها در عرصه جلب سرمایه گذاری ها در کشور، رعایت نکردن قوانین توسط برخی از شرکت های خارجی فعالیت های آنان را با مشکل روبرو ساخته است:

آقای افتخار در ادامه گفت:
« در بخش صنعت ما کدام شرکتی را سراغ نداریم که قانون را مراعات نکند اما برخی از شرکت ها و قراردادی های خارجی، بعضی قوانین را مراعات نمی کنند.
ما در این راستا پالیسی جدید را طرح کردیم بالای تهیه لست این شرکت ها کار جریان دارد، این شرکت ها هیچ نوع موثریت در زمینه رشد اقتصادی در کشور ما ندارند و قوانین را هم مراعت نمی کنند.
بدون هیچ نوع تردید این گونه شرکت ها باید لغو شود.»


ادارهء حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان در حالی از بهبود روند سرمایه گذاری ها در کشور خبر می دهد که فساد اداری به عنوان عمده ترین معضل در برابر رشد و تقویت اقتصاد کشور محسوب می شود.

در عین حال آگاهان امور اقتصادی روی تلاش های جدی حکومت به منظور ریشه کن ساختن این پدیده در کشور تاکید دارند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG