لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

ده ها خانواده افغان روزانه بطور اجباری از ایران اخراج میشوند


مسوولان محلی در ولایت نیمروز می گویند که پولیس ایران روزانه ده ها خانوادهء افغان را از آن کشور به گونهء اجباری اخراج و به این ولایت می فرستد.

گزارش ها می رسانند که در زمستان سال جاری هم مانند سال های گذشته روند اخراج مهاجرین افغان از ایران آغاز شده است.

گفته شده بیشتر این مهاجرین اخراج شده از باشندگان ولایت نیمروز و دیگر ولایت های همجوار آن می باشند.

مسوولان این ولایت می گویند که سردی هوا و نبود امکانات لازم خانواده های اخراج شده افغان از ایران را با مشکلات زیاد روبرو کرده است.

محمد ابراهیم براهوی والی نیمروز به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی از مقامات ایرانی خواست که فصل زمستان و شرایط فعلی افغانستان را در نظر گرفته و در اخراج مهاجرین افغان از عجله کار نگیرند:

« کشور های همسایه و به خصوص جمهوری اسلامی ایران اگر در اخراج مهاجرین در این گونه شرایط و اوضاع عجله نکنند چون وقتی این مهاجرین به کشور بر می گردند هوا سرد است و آنان برای بود و باش جای ندارند پس باید اخراج را متوقف کنند تا این که هوا خوب شود.»

از سوی هم وزارت امور خارجه افغانستان می گوید در گفتگو های رییس جمهور کرزی و وزیر امور خارجهء کشور با مقامات دولتی ایران در جریان سال جاری شمسی در تهران این مسأله هم شامل بود که در اخراج مهاجران افغان از آن کشور نباید از عجله کار گرفته شود.

مقامات این وزارت هم چنان گفتند که در این زمینه مقام های دولت ایران موافقه و تعهد هم کرده اند.

اما مسوولین ولایت نیمروز می گویند که در این اواخر اخراج مهاجرین افغان از ایران نشان می دهد که حکومت آن کشور بر تعهدات خود عمل نکرده است.

بر اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کنندگان در حال حاضر نزدیک به دو میلیون و پنج صد هزار مهاجر افغان در ایران به سر می برند که حدود یک میلیون آنان اسناد قانونی مهاجرت ندارند.

اسلام الدین جرأت سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که در این اواخر مهاجرین افغان به شکل گروهی از ایران اخراج نشده اند و برخی از خانواده ها به رضایت خود از آن کشور برگشته اند.

آقای جرأت هم چنان اضافه کرد که با خانواده های برگشته از ایران بر علاوه این وزارت 12 نهاد دیگر هم کمک می کنند:

« روند عادی که در حال حاضر در سرحدات جریان دارد روزانه دو یا سه خانواده از جمهوری اسلامی ایران وارد نیمروز می شوند که به مشکلات آنها رسیدگی می شود.
این مهاجرین فقط 48 ساعت در مراکز که در آنجا قرار دارند نگهداری می شوند و مسایل ترانسپورت آنان برنامه ریزی می شود که می خواهند به کدام ولایت بروند. خانواده های که در ایران مدارک قانونی داشته اند بیشتر از کمک ها مستفید می شوند.»


این اولین بار نیست در جریان فصل زمستان ایران دست به اخراج اجباری مهاجران افغان از آن کشور می زند.
در چند سال گذشته دیده شده که مهاجرین افغان در هوای سرد به ولایات هرات، نیمروز و فراه از ایران جبراً اخراج می شوند.

با این حال کارشناسان می گویند که مقامات ایران همواره با مهاجرین افغان برخورد سیاسی کرده اند.
XS
SM
MD
LG