لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

«آیا باید از افغانستان درس بیاموزیم؟»


دیلی ستار
روزنامه بریتانیایی دیلی ستار، با عنوانی "پس از خروج هلیکوپتر های پیف هاک امریکایی از افغانستان، زنده گی عساکر بریتانیایی با خطر روبرو می شود"، مطلبی را نشر کرده است.

این طیاره ها بنابر ساختار و امکانات شان، در بخش های صحی برای نیرو های بریتانیایی در ولایت هلمند یک عنصر مهم شمرده می شدند.

دیلی ستار می نویسد: در شش سال گذشته در هلمند این هلیکوپتر ها در پایگاه نظامی بسشن نیرو های بریتانیایی، زنده گی بیش از دو هزار و چهار صد سرباز این کشور را نجات داده اند.

اما به نوشته روزنامه، یک سال پیش از زمان تعیین شده، این هلیکوپتر ها ساحه را ترک کرده اند و مقامات ارشد نظامی می گویند: این خالیگاه طیاره ها به صورت مناسب پُر نشده است.

دیلی ستار به نقل از منابع در اردوی بریتانیا می گویند: نبود هلیکوپتر های پیف هاک، زنده گی نیرو های این کشور را با خطر روبرو ساخته می تواند. زیرا قوماندانان بریتانیایی گفته اند: آنها چنین طیارهء در اختیار ندارند تا به صورت مصئون، نیرو های شان را از مناطق ماین گذاری شده انتقال دهند.

میتروویست دیلی نیوز
روزنامه میتروویست دیلی نیوز با چنین عنوان، مطلبی را نشر کرده است: "آیا باید از افغانستان درس بیاموزیم"

نویسنده مقاله، از تصاویری یاد آور می شود که در سال 2009 میلادی در افغانستان گرفته شده و یک سرباز امریکایی را در جریان کمک با یک خانواده افغان نشان می دهد.

به گفته روزنامه، این عسکر با کمک هایش، دل شماری از باشنده های یک قریه افغانستان را به دست آورد، چیزی که محور اساسی ستراتیژی ضد شورش در امریکا دانسته می شود.

ریک هولمس که این مقاله را نوشته، می گوید: زمانیکه این تصاویر را دید، از کلاه آهنین عسکر امریکایی گرفته تا همه وسایل نظامی و اسلحه که به بدن وی بسته شده، فکر کرد که این عسکر به جنگ ستاره گان می رود، بناءً چنین تصاویر، برای سایرین مفکورهء را ایجاد می کند که این ستراتیژی کارا نخواهد بود.

هولمس می نویسد: در همین هفته، زمانی به یاد همان تصاویر افتاد که کتاب تازه رابرت گیتس وزیر دفاع سابق امریکا، غوغای را برپا کرد.

به گفته نویسنده، خیلی موضوعات کتاب گیتس شاید برای مردم حیران کننده باشد اما مسأله اختلاف در اداره اوباما در خصوص جنگ افغانستان که قبلاً روزنامه ها در باره آن خیلی توجه کرده اند، شامل نبوده است.

میترویست دیلی نیوز از یک مشکل بزرگ در ستراتیژی امریکا در خصوص جنگ افغانستان یاد آور می شود و می گوید: در جریان امسال که نیرو های امریکایی از افغانستان خارج می شوند، طالبان بیش از هر زمان دیگر تقویت خواهند شد، قاچاق مواد مخدر یکبار دیگر از این کشور شدت خواهد گرفت و با وجود آموزش های چندین ساله نیرو های امریکایی، اکثر اعضای قوای امنیتی افغان، بی سواد و غیر قابل اعتماد استند.

نویسنده مقاله در ادامه می نویسد: حکومت رییس جمهور کرزی، فاسد ترین اداره در تمام جهان است و پول های ماست که آنها در بانک های سویس گذاشته اند.

به باور روزنامه، طویل ترین جنگ تاریخ امریکا به پایان می رسد و در مورد پیروزی آن اختلاف های وجود دارند اما سوال در اینجاست که آیا این ماموریت طوری به پایان خواهد رسید که رهبران سیاسی و نظامی امریکا، از آن درس گرفته باشند؟
XS
SM
MD
LG