لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

ویزه اقامت 470 هزار مهاجر افغان مقیم ایران تمدید شد


اسلام الدین جرئت سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان.
اسلام الدین جرئت سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان.
ویزهء اقامت نزدیک به پنجصد هزار مهاجر افغان در ایران که معیاد قانونی آن به پایان رسیده بود برای نُه ماه دیگر تمدید شده است.

سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که این اقدام بنابر تقاضای وزیر امور مهاجران کشور از مقام های ایرانی در سفر اخیر اش به تهران صورت گرفته است.

اسلام الدین جرئت در این مورد بیشتر می گوید:
« ویزه اقامت چهارصد و هفتاد هزار تن از مهاجرین افغان در ایران به پایان رسیده بود که پس از سعی و تلاش مقام های افغان در این خصوص، مقام های ایرانی اعلام کردند که ویزهء اقامت این مهاجرین برای نه ماه دیگر تمدید شده است.»

آقای جرئت افزود که ویزهء اقامت حدود چهار صد و هفتاد هزار مهاجر افغان از ماه جدی سال جاری تا ماه سرطان سال آینده مدار اعتبار خواهد بود.

مسالهء تمدید ویزهء اقامت مهاجرین افغان در ایران در حالی مطرح می گردد که به تازه گی والی نیمروز به رادیو آزادی گفته است که پولیس ایران روزانه ده ها خانوادهء افغان را از آن کشور به گونهء اجباری اخراج و به این ولایت می فرستد.

اما وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان با این مسأله موافق نیست و می گوید که مهاجرین افغان با رضایت خود از ایران به کشور بر می گردند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان می گوید که مقام های افغان و ایرانی روی تهیه طرحی به هدف حل مشکلات افغان های مهاجر در آن کشور کار می کنند.

جانان موسی زی سخنگوی این وزارت در مورد گفت:

« توافق بر این شد که مقام های هر دو کشور روی یک طرح جامع کار کنند که بر اساس آن هم به مشکلات افغان های مهاجر در ایران و همچنان به مشکلات مقام های ایرانی در خصوص حضور مهاجرین افغان در آن کشور توجه صورت گیرد، در این مورد تماس ها و بحث ها از طریق سفارت ایران با مقام های آن کشور ادامه دارند و امیدواریم تا به یک توافق کامل در این خصوص دست یابیم.»

آقای موسی زی همچنان افزود که حکومت های این دو کشور کار روی نهایی سازی یک قرارداد دیگر را نیز آغاز کرده اند که به اساس آن حقوق اساسی کارگران افغان در ایران نقض نگردد.

در عین حال وزارت خارجهء افغانستان گفته است که مقام های ایرانی وعده کرده اند که صدور ویزهء کار به افغان های کارگر را دو برابر خواهند ساخت.

به اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کننده گان، در حال حاضر حدود یک میلیون و چهارصد هزار مهاجر افغان دارای اسناد قانونی اقامت در ایران به سر می برند.

اما افغان های مهاجر در ایران شکایت کرده اند که با وجود وعده های مقامات ایرانی همواره در آن کشور با مشکلات روبرو بوده اند.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG