لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۴

شورای عالی صلح از مخالفان خواست به مذاکرات بین الافغانی حاضر شوند


مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان.
مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان.
مسولان شورای عالی صلح به این باور اند که هرگاه صلح در افغانستان تامین نگردد راه برای افزایش مداخلات کشور های خارجی در این کشور باز خواهد شد.

مولوی شهزاده شاهد سخنگوی این شورا به روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت از میلاد حضرت محمد (ص) در کابل از ادامه تلاش های این شورا بخاطر تامین صلح و فرا خواندن مخالفان مسلح به روند صلح خبر داد.

آقای شاهد همچنان در صحبت با رادیو آزادی از مخالفان مسلح خواست تا به مذاکرات بین الافغانی حاضر شوند:

« من از طریق شما بالای مخالفین صدا می زنم که راه خیر، انکشاف، آبادی و استقلال افغانستان اینست که افغان ها میان خود تفاهم کرده و مذاکرات بین الافغانی را بپذیرند.»

آقای شاهد از عالمان دین نیز خواست تا به خاطر تامین صلح و جلوگیری از خونریزی و مشکلات موجود در افغانستان مسوولیت شان را در برابر مردم این کشور ادا نمایند.

این خواست شورای عالی صلح در حالی مطرح می شود که انتقاد ها از چگونگی کارکرد این شورا وجود دارند.

به باور برخی از آگاهان، تلاش های شورای عالی صلح تا اکنون در راستای پایان جنگ و برقراری صلح در کشور موثر نبوده است.

شورای سرتاسری علما و شورای عالی صلح افغانستان به روز دوشنبه به هدف گرامیداشت از میلاد حضرت سرور کائنات حضرت محمد (ص) نشستی را در کابل برگزار کردند.

سخنرانان در این نشست در کنار صحبت روی سیرت پیامبر بزرگ اسلام به مشکلات موجود در کشور نیز اشاره کردند.

عنایت الله بلیغ یک عضو شورای علمای افغانستان می گوید که برخی اعضای شورای عالی صلح به وی گفته اند که تلاش های این شورا یک جانبه به پیش برده می شوند.
به گفتهء آقای بلیغ، جناح های مخالف برای ادامه مشکلات در برخی موارد بهانه گیری می کنند:

« طوری عمل کنید هر ماده قانون اساسی که نزد تان خلاء دارد آن را بگو، از آن کرده بهتر آماده کن که یک پنجاه نفر همرایت قبول کند بیار که با این قانون مقایسه کنیم.»

این در حالیست که پیش از این حکومت افغانستان گفته است در صورتی با مخالفان مسلح مذاکره خواهد کرد که از جنگ و خشونت دست کشیده، قانون اساسی افغانستان را بپذیرند و روابط شان را با گرو های تروریستی و القاعده قطع نمایند.

از سوی هم برخی علمای افغانستان تاکید می کنند که برای تامین صلح در کشور نباید از خارجی ها کمک خواسته شود.

آنان سفارش می کنند که مسلمانان به خاطر ختم جنگ و مشکلات در افغانستان به جای این کار، روش و عملکرد حضرت محمد (ص) را الگو قرار داده و به آموزه های دینی عمل نمایند.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG