لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

ترکستانی: عملیات جراحی ستاره، موفقانه سپری شد


آرشیف
آرشیف
وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که نخستین عملیات جراحی ستاره زنی که لب و بینی او توسط شوهرش در ولایت هرات بریده شده بود، موفقانه انجام گردیده است.

مسوولان در وزارت صحت عامه افغانستان می گویند که ستاره در یک شفاخانه مجهز در ترکیه تحت تداوی قرار دارد و نخستین مرحله عملیات جراحی وی نیز موافقانه سپری شده است.

ستارهء 30 ساله باشنده ولسوالی انجیل ولایت هرات حدود دو ماه پیش لب و بینی اش از سوی شوهر اش بریده شد.

حکومت افغانستان یک ماه پیش ستاره را به دلیل نبود امکانات در داخل کشور برای تداوی به ترکیه فرستاد.

کنشکا ترکستانی سخنگوی وزارت صحت عامه به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که داکتران لب و بینی ستاره را ترمیم کرده اند:
« نخستین عملیات جراحی سپری شده و خوشبختانه که نتیجه خوب داده و لب وبینی ستاره که از سوی شوهرش بریده شده بود ترمیم شده است. وضعیت صحی ستاره رو به بهبود است و حتی می تواند خودش غذا بخورد و تکلم کند.
از نظر روانی و جسمی مشکلی ندارد در روز های نزدیک عملیات بعدی اش هم انجام خواهد شد.»
.
ستاره این قربانی خشونت های خانواده گی 4 فرزند دارد و به اساس گزارش ها در حالی که وضعیت اقتصادی خوبی هم نداشت همواره شوهر معتادش با وی ازخشونت کار می گرفت.

در آخرین مورد زمانی که ستاره از دادن زیورات خود به شوهرش ابا ورزید، مورد حمله او قرار گرفت.

مسوولان وزارت صحت می گویند که مطابق به تفاهمنامهء که با ترکیه صورت گرفته همه ساله حدود 200 تن از افغان های را که امکانات تداوی شان در داخل افغانستان مساعد نباشد به آن کشور می فرستند.

به دنبال این رویداد شماری از فعالان مدنی و حقوق بشر با راه اندازی تظاهرات در بخش های مختلف کشور خواهان بازداشت فوری شوهر ستاره از سوی ارگان های امنیتی شدند.

وزارت داخلهء افغانستان پیش از این گفته است که محل بود و باش همسر ستاره شناسایی شده و برای بازداشت او نیرو های پولیس اقدام می کنند.

اما تا هنوز هم از دستگیری این فرد خبری نیست.

از سوی هم عمرداود زی وزیر امور داخله افغانستان هفته گذشته در کمیسیون امور زنان ولسی جرگه گفت که تلاش های این وزارت برای دستگیری این فرد ادامه دارد:

« در مورد ستاره البته که به کوشش های خود ادامه دادیم و می دهیم اما عامل آن را تا کنون پیدا نکردیم. یک بار اطلاع استخباراتی آمد که شوهر ستاره در نزدیک مرز ایران در یک قریه پنهان است در آنجا هم افراد ما رفتند ولی متاسفانه او را نیافتند. اگردر داخل کشور باشد تلاش شدید جریان دارد و هر لحظه که ما بفهمیم که در کدام منطقه است انشالله که با موثریت کامل عمل خواهد شد.»

در این اواخر نهاد های مختلف مدنی و وزارت امور زنان افغانستان از افزایش خشونت ها در برابر زنان در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

در یک مورد دیگر خشونت علیه زنان در افغانستان چندی پیش شوهر شکیلا نو عروس جوان در ولایت بغلان؛ به روی او با تفنگ چره یی تیر اندازی کرد.

در این رویداد چهرهء شکیلا به شدت آسیب دید که تا اکنون نیز تحت تداوی قرار دارد.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در شش ماهء نخست امسال بیش از چهار هزار مورد خشونت علیه زنان در این کمیسیون ثبت شده اند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG