لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

«قرارداد استخراج معدن مس ولایت سرپل تحت بررسی قرار دارد»


وزارت معادن افغانستان می گوید تا هنوز قرارداد اکتشاف و انکشاف معدن مس ولسوالی بلخاب ولایت سرپل مورد بررسی قرار دارد.

محمد رفیع صدیقی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که بحث ها در مورد چگونگی متن این قرارداد میان تیم تخنیکی وزارت معادن و کمپنی "افغان گولد اند منرال" ادامه دارد.

آقای صدیقی گفت، مسودهء این قرارداد به زودی جهت تصویب به شورای وزیران افغانستان فرستاده خواهد شد:
آقای صدیقی می گوید:
« تا هنوز مسوده قرارداد به شورای وزیران فرستاده نشده و این شورا تا اکنون اجازهء عقد این قرارداد را برای ما نداده است.»

اما سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم افغانستان گفت که در حال حاضر کمپنی "ای،جی،ام،سی" یا افغان گولد اند منرال، که یک شرکت مشترک افغان فنلندی است، برندهء داوطلبی قرارداد اکتشافی معدن مس ولسوالی بلخاب ولایت سرپل می باشد.

این کمپنی در نیمهء سال 2012 میلادی توانست در میان بیست و پنج کمپنی در یک داوطلبی بین المللی این امتیاز را بدست بیاورد.

از سوی هم رفیع صدیقی می گوید که پس از تصویب شورای وزیران قرارداد اکتشافی معدن مس بلخاب سرپل عقد خواهد شد که بر اساس آن کمپنی مسوول ظرف سه سال مسایل انکشافی و اکتشافی این معدن را بررسی خواهد کرد.

به گفتهء سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم افغانستان پس از این بررسی، ظرفیت و در آمد اقتصادی معدن مس ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، واضح خواهد شد.

وی همچنان گفت که پس از آن در مورد استخراج این معدن و عقد قرارداد ها به این هدف، تصمیم گرفته خواهد شد.

این در حالیست که کار عملی استخراج معدن مس عینک لوگر که در سال 2007 میلادی با یک کمپنی چنیایی بنام "ام ،سی ،سی" صورت گرفته و باید یک سال قبل آغاز می شد اما این کار تا حالا صورت نگرفته است.

وزارت معادن افغانستان پیش از این گفته است که به دلیل برخی مشکلات، آغاز کار استخراج معدن مس عینک ولایت لوگر به این زودی ممکن نیست.

از سوی دیگر آگاهان امور اقتصادی از حکومت افغانستان می خواهند تا برای آغاز استخراج معادن در کشور تلاش جدی کند، زیرا به باور آنان استخراج معادن بزرگ می تواند افغانستان را از لحاظ اقتصادی تا حد زیاد متکی به خود سازد.

سحرلیوال.
XS
SM
MD
LG