لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

امریکا و روسیه روی نقش ایران در حل بحران سوریه بحث می کنند


جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا با همتای روسی اش سرگی لاوروف
جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا با همتای روسی اش سرگی لاوروف
جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا روز دوشنبه با همتای روسی اش سرگی لاوروف در پاریس ملاقات می کند. وزرای خارجهء روسیه و امریکا برای پایان دادن جنگ داخلی در سوریه روی نقش ایران بحث خواهند کرد.

ایران یک متحد کلیدی رژیم بشارالاسد در سوریه محسوب می شود.

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا روز یکشنبه در پاریس گفت، از هر گونه ابتکار و آرزومندی ایران برای ارایهء یک راه حل برای بحران سوریه استقبال می کند.

اما جواد ظریف وزیر خارجهء ایران روز یکشنبه گفته است، تهران به هیچ وجه خواستار دریافت دعوتنامه برای اشتراک در گفتگوهای صلح سوریه نیست که به تاریح 22 جنوری در ژینو دایر خواهد شد.

جواد ظریف در بیروت اظهار داشت:
"اگر ما دعوتنامهء بدون هیچ گونه پیش شرط را دریافت کنیم، ما در کنفرانس صلح ژینو 2 اشتراک خواهیم کرد، اما برای دریافت دعوتنامه اقدام نخواهیم کرد."

ایتلاف ملی شکنندهء سوریه بعد از آنکه مورد انتقاد قرار گرفت که از ده گروپ مخالف که خواستار برکناری بشارالاسد از قدرت اند، بطور کامل نمایند گی نمی تواند، در مورد اشتراک در کنفرانس 22 جنوری در سویس غور می کند.

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا در جملهء نماینده گان 11 کشوری بود که برای تشویق احمد الجربا (Ahmad al-Jarba) رییس ایتلاف مخالفان سوریه میانجی گری کرد تا از اشتراک ایتلاف مخالفان در کنفرانس صلح مطمین شود. جان کری گفته است:
"من مطمین ام که برای ادامهء مذاکرات، محمد الجربا و دیگران در کنفرانس ژینوا اشتراک خواهند کرد."

ایتلاف ملی مخالفان سوریه روز جمعه در مورد اشتراک در کنفرانس صلح ژینو 2 رایگیری خواهند کرد، اما آنها توافق کرده اند که هنگام آغاز مذاکرات آتش بس را رعایت کنند.

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا همچنان از اشتراک مقامات رژیم بشارالاسد، وزیر خارجهء روسیه و مقامات بیش از 30 کشور دیگر جهان در این کنفرانس صحبت کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:18 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG