لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۸

«مشکل افغانستان تقویت طالبان نه، بلکه ضعف حکومت است»


اندیپندنت
روزنامهء بریتانیایی اندیپندنت در یک مقالهء در بارهء افغانستان تحت عنوان «ما بعداز 12 سال جنگ، 390 میلیارد پوند مصرف و کشتار بی شمار/ فقر، تقلب و طالبان را در افغانستان بجا می گذاریم.» می نویسد: افغانستان با خروج نیرو های بین المللی در یک وضعیت بد قرار می گیرد که رهبران آن به جز مجبور شدن به گفتن دروغ، دیگر چارهء نخواهند داشت.

پاتریک کاک بورن نویسندهء این مقاله روزنامهء اندیپندنت که مدتی را در کابل سپری کرده و با مردم صحبت نموده می گوید، اکثریت افغانان به این باور اند که حکومت برای آنها هیچ کاری را انجام نداده است.

نویسندهء مقاله از سخنگوی یک ادارهء دولتی که نخواسته نامش افشا شود نقل کرده که می گوید، تا زمانی که صلاحیت کشور به دست جنگ سالاران و جنایتکاران باشد، منفعت مردم محدود خواهد بود.

به نوشتهء روزنامه اندیپندنت، در همین جاست که چنین مسالهء یقینی می شود که مشکل افغانستان تنها تقویت طالبان نه، بلکه ضعف حکومت است.
روزنامه اندیپندنت در ادامهء این مقاله می نویسد، سال 2014 برای افغانستان سال سرنوشت ساز خواهد بود. زیرا نیرو های باقی مانده یعنی 38 هزار عسکر امریکایی و 5 هزار عسکر بریتانیایی قبل از پایان امسال از افغانستان خارج می شوند.

به نوشتهء روزنامه، هر چند، پیش بینی در مورد اینکه تغییر تاریخی چه زمانی به میان خواهد آمد، اشتباه خواهد بود، اما با در نظرداشت تجارب اخیر و آگاهی از وضعیت شاید قضاوت در مورد این قضیه دقیق باشد. زیرا از همین اکنون نشانه های از تغییر در وضعیت افغانستان به مشاهده می رسند که نمونهء آن فیصلهء حکومت برای رهایی 72 زندانی مهم طالبان می باشد.

روزنامه اندیپندنت در ادامه می نویسد، واشنگتن از این اقدام رییس جمهور افغانستان خشمگین است. اما حامد کرزی با این کار شاید آن رهبران منطقه را خرسند سازد که حمایت شان از انتخابات ریاست جمهوری آینده برای او مهم است.

واشنگتن تایمز
روزنامهء امریکایی واشنگتن تایمز در یک مقاله تحت عنوان « نا آرامی عراق بدون نیرو های امریکایی، برای افغانستان یک نمونه است» می نویسد: تنظیم کننده گان پلان جنگ افغانستان که می خواهند تصویر را از افغانستان پس از خروج نیرو های امریکایی از این کشور ارایه کنند، شاید متوجه وضعیت عراق شوند که در این کشور چه می گذرد.

روزنامهء واشنگتن تایمز در ادامهء مقاله می نویسد، پس از دو سال خروج نیرو های امریکایی از عراق، جنگجویان القاعده دوباره تنظیم شدند، جنگ افزایش یافت، موجی از حملات موتر بمب آغاز شد و جنگجویان هفتهء پیش شهر فلوجه را تصرف کردند.

به نوشتهء روزنامه، شاید افغانستان هم به وضعیت مشابه روبرو شود. زیرا جنگجویان طالبان، شبکهء حقانی و القاعده در پاکستان با حوصله مندی انتظار می کشند.

روزنامه واشنگتن تایمز می نویسد، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان که نمی خواهد جنگ با تروریزم را در این کشور پس از سال 2014 میلادی ادامه دهد، قرارداد امنیتی را امضا نمی کند که بر اساس آن به عساکر امریکایی اجازه داده می شود، تا در افغانستان باقی بمانند.

به گفتهء روزنامه، کارشناسان به این باور اند که طالبان و القاعده واقعات عراق را پس از دسمبر سال 2011 میلادی هنگامیکه قطعات آموزش دیده و مجهز کوماندی امریکا مسوولیت را به عراقیان سپردند، از نزدیک نظارت می کردند و درک کرده بودند که پس از کاهش عملیات ترویرزم میدان برای آنها خالی خواهد شد.
XS
SM
MD
LG