لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

محور: حزب اسلامی باید سرنوشت اش را از طریق انتخابات تعیین کند


بیشتر از روزنامه های چاپ امروز کابل در رابطه به انتخابات سال آینده در افغانستان مطالب و مقاله های را به نشر رسانده اند.

محور
روزنامهء محور در سرمقالهء امروز خود در مورد اعلام حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار تبصره کرده که گفته است، در انتخابات آینده طرفداران اش شرکت می کنند.

به نوشتهء روزنامه، اعتقاد به دیموکراسی اگر دیر هم باشد، کار غلط نیست و به نفع جامعه است.

در سرمقاله آمده است که حزب اسلامی در حالی از شرکت اش در انتخابات اطمینان می دهد که هنوز هم افراد مسلح مربوط به این حزب در ولایات لوگر، کنر و برخی دیگر از ولایت ها بر ضد دولت افغانستان می جنگند.

به باور سرمقاله نویس، دو موقف متضاد درعین زمان به منافع کشور نیست و حزب اسلامی باید سلاح اش را به زمین گذاشته و از طریق انتخابات سرنوشت خود را تعیین کند.

دنیا
روزنامهء دنیا هم در یک مطلب اظهارات غیرت بهیر یکی از اعضای حزب اسلامی را نقل کرده که گفته است، این حزب به انتخابات آزاد و شفاف باور دارد و در انتخابات آینده نقش عمده خواهد داشت.

روزنامه همچنان به نقل از آقای بهیر نوشته است که تا اکنون تصمیم نگرفته اند که در انتخابات سال آینده از کدام نامزد حمایت می کنند.

ویسا
اما سرمقاله های روزنامهء ویسا و برخی از روزنامه های دیگر به میلاد نبی (ص) اختصاص یافته اند.

روزنامهء ویسا در سرمقاله اش نوشته است که از میلاد حضرت محمد ( ص ) امسال در شرایطی در افغانستان تجلیل می گردد که دست های افغان ها به خون یک دیگر آلوده است، تعداد آنان هم پدران و برادران شان را به ماتم نشانده و باز به آن نام خدمت به دین را می دهند.

به نوشتهء روزنامه، مهم این است که افغان ها به جای تظاهر به معنی حقیقی آن در روشنایی ارشادات پیامبر بزرگ اسلام زنده گی روزمرهء شان را تنظیم کنند.

آرمان ملی
روزنامهء آرمان ملی نیز در سرمقاله اش در مورد گرامی داشت از میلاد نبی (ص) نوشته و در آن به نقش عالمان دین در جامعه هم تبصره کرده است.

روزنامه نوشته است که برخی از عالمان هم وجود دارند که از علوم و تجربه ها به گونهء درست آگاهی ندارند و در سخنرانی های شان بسیاری از دست آورد های معاصر را رد می کنند.

روزنامه در ادامه نگاشته است که این گونه تبلیغات نادرست برخی از عالمان، محصلان و جوانان را با سر درگمی روبرو می سازد.

انیس
روزنامهء دولتی انیس در سرمقالهء خود در مورد نقش عالمان دین در پروسهء صلح نوشته است.

به نوشتهء روزنامه، عالمان می توانند در پایان درگیری های کنونی در کشور که بیشتر قربانیان آن غیر نظامیان اند، نقش مثبت داشته باشند.

روزنامه نوشته است که به همین خاطر شورای عالی صلح در محفل گرامیداشت از سالروز میلاد حضرت محمد ( ص) بار دیگر از عالمان دین خواست تا برای تامین صلح در کشور تلاش کنند.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG