لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

کاندیدان زن در ولایت بلخ مدت کمپاین ها را کافی نمی دانند


کاندیدان زن در انتخابات شورا های ولایتی سال 1393 در بلخ می گویند، که تعین زمان برای کمپاین های انتخاباتی نامزدان شورا های ولایتی محدود می باشد و آنان در این مدت نمی توانند که به ولسوالی های مختلف بنابر مشکلات امنیتی به گونه مکمل کمپاین انتخاباتی شان را انجام دهند.

یکی از این نامزدان گفت:
« از جملهء مشکلات متعدد که داریم یکی هم کمبود وقت کمپاین انتخاباتی می باشد چون در ماه حوت آغاز می شود و خانم ها نمی توانند به ولسوالی های نا امن در زمستان سفر داشته باشد. »

نامزدان شورای ولایتی بلخ می گویند، که یک ماه زمان تعین شده برای کمپاین انتخاباتی کاندیدان شورای ولایتی محدود بوده و این کاندیدان باورمند هستند که کمپاین انتخاباتی در زمستان آغاز می شود و نامزدان شورا های ولایتی نمی توانند که در فصل زمستان به تمام ساحات مربوط به این ولایت سفر داشته باشند.

کاندیدان زن در ولایت بلخ می گویند که نا امنی، عدم شفافیت در پروسه انتخابات، و مداخلات زورمندان محلی از جمله عمده ترین چالش های موجود در مقابل به انتخابات سال آینده ریاست جمهوری و شورا های ولایتی می باشند.

موضوع که مردم عام در ولسوالی های دور افتاده این ولایت آنرا تایید کرده و می گویند حتا زنان نتوانستند در مناطق شان بنابر مشکلات امنیتی کارت رای دهی اخذ کنند و هم اکنون در ولسوالی های که همجوار با بلخ قرار دارند مراکز رای دهی انتخابات تحت تهدیدات امنیتی قرار دارد.

مسعود طوافی باشنده ولسوالی نهر شاهی بلخ به رادیو آزادی گفت:
« حتا داخل شهر هم در مناطق امن به شمار نمی رود، مردم هم بیم زیاد دارند که تا پای صندوق های رای رفته نتوانند و رای شان را استعمال نتوانند حتا نهر شاهی که در شهر مزارشریف قرار دارد. »

عزت الله آرمان مسوول دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت بلخ تقاضای کاندیدان زن در انتخابات شورا های ولایتی را بخاطر بیشتر شدن زمان کمپاین ها را عمل خلاف قانون انتخابات دانست.

اما وی با پذیرفتن نا امنی در ولسوالی های مختلف بلخ به رادیو آزادی گفت که هنوز 7 مرکز رای دهی در این ولایت زیر تهدیدات شدید امنیتی قرار دارد:

« کاندیدان باید از روز سیزدهم حوت کمپاین شان را آغاز کنند، ما در تمام بلخ 319 مرکز رای دهی داریم که 7 مرکز تحت تهدیدات بلند امنیتی قرار دارد، این مراکز در نهر شاهی، چهاربولک و چمتال می باشد. »

این در حالیست که از این پیش نیز مسوولان امنیتی بلخ در صحبت با رادیو آزادی از موجودیت تهدیدات در مقابل به مراکز رای دهی خبر داده و گفته بودند که تا آغاز روز رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی این تهدیدات به کلی رفع خواهد شد.


مجیب الرحمن حبیب زی، مزار شریف
XS
SM
MD
LG