لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

عبدرب الرسول سیاف


عبدرب الرسول سیاف تعلیمات ابتدایی اش را در ولسوالی پغمان ولایت کابل به انجام رساند و در سال 1346 هجری شمسی از پوهنځی شرعیات پوهنتون کابل فارغ گردید. وی در حالیکه بیست سال عمر داشت، شامل نهضت اسلامی افغانستان گردید. آقای سیاف به مدت دو سال در پوهنځی شرعیات پوهنتون کابل به عنوان استاد نیز کار کرد. بعداً با استفاده از یک بورسیه به مصر رفت و در پوهنتون الازهر آنکشور در بخش حدیث تحصیلات اش را به پایان رساند.

عبدرب الرسول سیاف از سال 1353 تا 1358 شمسی از طرف رژیم وقت زندانی سیاسی شد و پس از آزادی از قید به پاکستان مهاجر گردید. سیاف همزمان با رسیدن به پاکستان، حزب اتحاد اسلامی را در آنجا تاسیس کرده و به حیث رهبر این حزب تعیین شد.

وی پس از سقوط حکومت به رهبری داکتر نجیب الله با سایر گروه های مجاهدین به کابل آمد. بعد از تصرف کابل از سوی طالبان وی به شمال افغانستان رفته و در جنگ علیه گروه طالبان سهم گرفت. زمانیکه حکومت طالبان با شکست رو به رو شد، آقای سیاف دوباره به کابل آمد و عضویت لویه جرگه های اضطراری و قانون اساسی را هم داشت. در عین حال عبدرب الرسول سیاف در دو دور اخیر عضو ولسی جرگه نیز بوده است.
XS
SM
MD
LG