لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

آیا رها ساختن 72 زندانی بگرام واقعاً تهدید به امریکا پنداشته می شود؟


جمهوری خواهان در کانگرس امریکا سعی دارند فهرست اسامی 72 زندانی محبس بگرام را به دست آورند که حکومت افغانستان عزم رها ساختن آنها را دارد.

هوارد پی بوک مکیون، رئیس کمیته نظامی مجلس نمایندگان گفت، هرچند از چک هیگل وزیر دفاع تقاضا کرده که اسامی این زندانیان را در دسترس وی قرار دهد ولی فهرست این اسامی هنوز به وی داده نشده است.

آقای مکیون در نامه که روز جمعه گذشته به وزیر دفاع امریکا فرستاده نوشته که امریکایان حق دارند تا بدانند که آیا رها ساختن این 72 زندانی واقعاً تهدید به امریکا پنداشته می شود؟

اعلامیه روز پنجشنبه گذشته ارگ ریاست جمهوری افغانستان از قول رئیس جمهور کرزی گفت که از جمله 88 زندانی محبس بگرام 72 تن آنها رها خواهند شد چون در باره آنها اسناد وجود ندارد که مجرم پنداشته شوند.

اعلامیه افزود که 16 زندانی دیگر تا تحقیق و بررسی بیشتر در زندان خواهند ماند.

امریکا می خواهد که این همه 88 زندانی محبوس بمانند چون به گفته مقامات امریکایی اسنادی وجود دارد که نشان میدهد این زندانیان در قتل و یا زخمی ساختن 60 عسکر ایتلافی و 57 سرباز افغان دست داشته اند.

هنوز روشن نیست که این 72 زندانی چه زمانی رها خواهند شد ولی وزارت خارجه امریکا می گوید کابل عزم رها ساختن زندانیانی را دارد که مجرمان خطرناک پنداشته می شوند و با دهشت افگنی ارتباط دارند.

در حالی که روابط میان افغانستان و امریکا به خاطر عدم امضای توافقنامه امنیتی از سوی افغانستان در این اواخر به سردی گرائیده است، جنجال بر سر رها ساختن این زندانیان روابط جانبین را تیره تر می سازد.
XS
SM
MD
LG