لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

«برای نابینایان باید شانس شرکت در پروسه امتحان کانکور داده شود»


یک نهاد مدنی بنام "مرکز هماهنگی محصلان ولایت بلخ " می گوید که باید برای افراد دارای معلولیت بخصوص نابینایان و ناشنوایان شانس شرکت در پروسه امتحان کانکور داده شود.

مسوولان این نهاد به روز سه شنبه در کابل در نشستی با اعضای کمیسیون امور دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی ولسی جرگه این موضوع را مطرح کردند.

برخی از افراد دارای معلولیت که عضویت این نهاد را دارا اند حق تعلیم یک سان برای اتباع کشور را از مکلفیت های حکومت خوانده، روند امتحان کانکور در کشور را غیر عادلانه می خوانند.

این نهاد می گوید که در 12 سال گذشته تنها از ولایت های سمنگان، جوزجان و بلخ بیش از سیزده صد تن از افراد دارای معلولیت از مکاتب فارغ شده اند.

سید محمد یزدان پرست و کمال الدین غریب زاده دو تن از اعضای نابینای این نهاد در مورد گفتند:

«همه ساله از دوستان دارای معلولیت ما بیش از 100 تن از مکاتب ولایت بلخ فارغ می شوند که باید شامل پوهنتون شوند اما با تاسف که در 12 سال گذشته ما تنها توانستیم دو نابینا را شامل پوهنتون بسازیم .»

«دولت باید مثل بینا ها ما را آزار و جور ندهد. دو سال می شود که من کارمند موقتی هستم .
من می خواهم که کارمند رسمی معارف باشم اما معینیت تخنیکی به هیچ وجه نمی خواهد که ما آنجا برویم.»


بر بنیاد آمار های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، حدود 400 هزار تن در کشور از ناحیه چشم معلول اند.

این کمیسیون نیز از وضعیت بد زندگی نابینایان در کشور ابراز نگرانی کرده می گوید که شماری زیاد از نابینایان مخصوصاً زنان و دختران در افغانستان به تعلیم و تربیه دسترسی ندارند.

اعضای کمیسیون امور دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی ولسی جرگه در این نشست از حکومت خواستند تا در زمینه عرضه خدمات آموزشی برای اشخاص دارای معلولیت توجه کند.

با این همه وزارت تحصیلات عالی افغانستان می گوید که در سال های اخیر یک سلسله کار ها برای رشد مهارت های افراد دارای معلولیت بخصوص در بخش آموزش دهی نابینایان صورت گرفته است.
محمد عظیم نوربخش سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که در سال های اخیر سهولت های زیاد برای افراد دارای معلولیت در چوکات این وزارت ایجاد شده است.

اما وی هماهنگی وزارت معارف با این وزارت را در عرضه خدمات بیشتر شرط اساسی عنوان کرد:

«چنین برنامه ها یعنی در بورد وسیع آن که مثلآ برای نابینایان وجود داشته باشد البته این مورد هم مورد توجه است.
ولی باید وزارت محترم معارف افغانستان در هماهنگی با وزارت تحصیلات عالی این موضوع را مورد توجه قرار دهند که تمامی فورمه های ثبت نام که وجود دارد از طریق وزارت معارف و ریاست های معارف ولایات برای ما دیتابیس می شود.
چگونگی هر گونه مشکلی که وجود می داشته باشد ریاست های محترم معارف ولایات مکلفیت دارند تا وزارت تحصیلات عالی را در جریان بگذارند.»


پیش از این وزارت معارف افغانستان گفته بود که 20 درصد نابینایان به تعلیم و تربیه دسترسی دارند.

آگاهان برای افزایش ظرفیت اشخاص دارای معلولیت روی تطبیق برنامه های آموزشی تعلیمات خاص برای این گروه از جانب حکومت تاکید می کنند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG