لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

«در وقت قرارداد معدن بلخاب، نماینده سرپل نیز حضور داشته باشد»


در حالیکه مقامات وزارت معادن و پطرولیم افغانستان گزارش های اخیر در مورد سپردن قرارداد استخراج معدن مس بلخاب سرپل به یک شرکت بریتانیوی را رد کرده اند، مقامات محلی ولایت سرپل می گویند که اگر این قرارداد صورت بگیرد وزارت معادن کشور باید نماینده گان ولایت سرپل را نیز در جریان بگزارند.

عبدالجبار حقبین والی سر پل به رادیو آزادی گفت بخاطر اینکه امنیت تمام ساحات معادن این ولایت بدوش مسوولان ولایت سرپل است از این لحاظ ضرور است تا یک نفر نماینده از این ولایت در وقت قرارداد حضور داشته باشد.

والی سرپل در مورد آماده گی هایش برای گرفتن امنیت ساحات معادن بلخاب گفت:
« امنیت ساحه را ما می گیریم و برای شرایط اقتصاد و امنیت این ساحات در منطقه حاکم هستیم. امیدوار هستیم که وزارت معادن کشور در قسمت قرارداد معدن، نماینده سرپل را نیز با خود داشته باشد. چرا که ما از جریان با خبر باشیم. »

والی سرپل همچنان گفت قرارداد که با شرکت بریتانیایی صورت گرفته مقامات محلی سرپل از جریان آن اطلاعی ندارند:
« قبلاً شنیده بودیم که مقامات وزارت معدن گفته بودند این معدن در حالت قرارداد است. اما تا هنوز ما را در مورد قرار داد معدن مس بلخاب خبر نکرده اند. »

در این حال شماری از باشنده گان ولسوالی بلخاب سرپل قرارداد معدن مس این ولسوالی را با اهمیت دانسته می گوید که در صورت آغاز کار استخراج معدن مس بلخاب برای مردم کار یابی پیدا می شود و تعدادی زیادی از مردم محل هم مشغول کار خواهند شد.

سخی داد یکتن از باشنده گان ولسوالی بلخاب گفت قرارداد معدن مس بلخاب بالای اقتصاد محل تاثیر گزار می باشد:
« معلوم دار است که برای مردم کار پیدا می شود وبالای زنده گی مردم تاثیر گزار است. اگر کار معدن آغاز شود مردم برای کار کردن به ایران و پاکستان نخواهند رفت. ما منتظر و چشم براه آن هستیم که هرچه زود تر استخراج این معدن آغاز شود. »

معدن مس بلخاب که در قسمت شرقی درهء بلخاب و در قریه پای میر سید مراد موقعیت دارد به گفته مردم محل از سابقه دو هزار ساله بر خوردار است. و دو هزار سال پیش این معدن به صورت ابتدایی استفاده می شد.

در ولسوالی بلخاب سرپل غیر از این نیز ده ها معدن ذغال سنگ، مس، طلا و نفت موجود است که برخی از آن ها تا به حال دست نخورده باقیمانده و برخی دیگر هنوز هم از چشم متخصصین خارجی و داخلی پنهان مانده است.

مسوولان می گویند از علایم معدن مس بلخاب معلوم می شود که یکی از بزرگترین معادن مس در روی زمین است.

اما راه های این معدن صعب العبور بوده و مردم اطراف آن بیش از نیم از سال را توام با سرمای مطلق بارنده گی، سیل و بندش راه ها سپری می کنند.

مردم بلخاب به این نظر اند پیش از اینکه کار استخراج معدن مس آغاز شود دولت باید در بازسازی راه های آن بی اندیشد.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG