لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

فعالان جامعه مدنی خواهان امضای توافقنامه امنیتی با امریکا شدند


شماری از فعالان جامعه مدنی در یک گردهمایی از رییس جمهور کرزی خواستند تا موافقتنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را هر چی زودتر امضا نماید.

ده ها تن از فعالان نهاد های جامعه مدنی در یک گردهمایی در شهر کابل امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا را در شرایط فعلی برای افغانستان بسیار مهم خواندند.

این افراد که به روز چهارشنبه در مقابل ساختمان شورای ملی گردهم آمده بودند از شورای ملی و احزاب سیاسی خواستند تا با وارد کردن فشار بر رییس جمهور کرزی وی را وادار به امضای این موافقتنامه سازند.

فعالان نهاد های جامعهء مدنی در این گردهمایی پیشنهادات شان را در این خصوص در یک قعطنامه مطرح کردند.

ثریا امیری یک تن از فعالان جامعه مدنی این قطعنامه را به خوانش گرفت که در بخشی از آن چنین آمده است:

« ما از شخص رییس جمهور کرزی می خواهیم تا پیمان امنیتی و دفاعی با امریکا را هر چی زودتر امضا نموده و به خواست های مردم افغانستان در این زمینه احترام بگذارد، در شرایطی که تنش میان امریکا به عنوان یکی از همکاران موثر بین المللی مردم و دولت افغانستان در بخش های مختلف از جمله امضای قرارداد امنیتی بین دو کشور در حال گسترش است از نهاد های نظارتی دولتی و غیر دولتی می خواهیم نگذارند دولت افغانستان دست به اقدامات بزند.»

این افراد همچنان گفتند اگر خواسته های آنها از سوی رییس جمهور کرزی پذیرفته نشود چنین گردهمایی های شان را در سایر ولایات کشور هم گسترش خواهند داد.

پس از آن که رییس جمهور کرزی شرایط تازهء را بعد از برگزاری لویه جرگهء مشورتی در خصوص امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا مطرح کرد، فشار های زیاد داخلی و خارجی بر وی وارد شده اند تا این توافقنامه را امضا کند.

اما آقای کرزی تاکید نموده که پیش از عملی کردن شرایط مردم افغانستان توافقنامهء امنیتی برای افغان ها مفادی نخواهد داشت.

در عین حال اعضای نهاد های جامعهء مدنی که در این گردهمایی شرکت داشتند، یک قلم بزرگ را به گونهء سمبولیک به اعضای ولسی جرگه سپردند.

آنان از وکلا خواستند که این قلم را به رییس جمهور کرزی داده تا توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا را امضا کند.

نیلوفر ابراهیمی یک عضو ولسی جرگه که به نماینده گی سایر نماینده های مردم صحبت می کرد، قلم را تحویل گرفته و گردهمایی فعالان جامعه مدنی را نیز تقدیر کرد:

« البته شما در جریان هستید که صدا های مختلف از حنجره های مختلف بخاطر منافع ملک و منافع مردم افغانستان در این ارتباط بنابر مسوولیت که ما داشتیم کشیده شد و من بجا می دانم، این حرکت تان قابل تقدیر است انشالله امانت شما را مستقیماً به رییس صاحب شورا انتقال می دهیم و این وظیفه آنها است که به رییس صاحب جمهور بدهند.»

تقاضا ها مبنی بر امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن به سطح ملی و بین المللی تقریباً هر روز مطرح می شوند.
حتی در برخی موارد این تقاضا ها با هشدار های چون قطع کمک های جهانی به افغانستان و خروج تمام سربازان بین المللی از این کشور نیز به همراه بوده اند.

اما حکومت افغانستان تاکید دارد که پیش از پذیرفتن شرایط افغانستان، به امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا تن نخواهد داد.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG