لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

عزیزی: ثابت شد که 5 کاندید میتوانند برنامه انتخاباتی خود را ادامه دهند


لوی څارنوالی افغانستان می گوید که پس از بررسی دقیق شکایت نامه ها در باره پنج کاندید انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دریافتند که آنها مجرم نیستند.

بصیر عزیزی سخنگوی این اداره به روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که دوسیه های شکایات بر این پنج کاندید از سوی یک کمیسیون خاص به بررسی گرفته شده است.

وی می گوید که پس از این بررسی، ثابت گردید که آنها می توانند به برنامه های انتخاباتی شان ادامه بدهند:

« پنج کاندید انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 که موارد آنها از کمیسیون سمع شکایات به اداره لوی څارنوالی مواصلت کرده بود، بعد از بررسی همه جانبه و قانونی اوراق شکایات، اداره لوی څارنوالی افغانستان کدام موضوع خاص جرمی را در باره این کاندیدان پیدا نکرد و ما دوباره تصمیم لوی څارنوالی را به کمیسیون سمع شکایات اطلاع دادیم. »

حدود دو ماه قبل کمیسیون شکایات انتخاباتی دوسیه های شکایات مردم بالای پنج کاندید انتخابات ریاست جمهوری را جهت بررسی موارد جرمی به لوی څارنوالی افغانستان فرستاد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی ولوی څارنوالی افغانستان نام های این کاندیدان را فاش نکردند.

در عین حال بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می گوید که شکایات نامه ها در باره این 5 کاندید ریاست جمهوری بی موقع از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به لوی څارنوالی فرستاده شده است.

محمد نعیم ایوب زاده رییس این بنیاد در رابطه به رادیو آزادی گفت:
« اول اینکه شکایات که اخیراً بررسی شد از طرف کمیسیون سمع شکایات افغانستان خیلی ناوقت بوده چون نتیجه شکایات نمی توانست موثر باشد برای پروسه و یا هم تغییر کاندیدان در لیست چراکه اوراق رای دهی چاپ شده و هر نوع تغییر نمی توانست موثریتی به پروسه داشته باشد.
من فکر می کنم که تمام این کارها یک بازی رسانه یی و حقوقی است و فقط کوشش می کنند که به نحو پروسه انتخابات را با چالش روبرو بسازند. »


اما برخی از مردم در افغانستان به این باور اند که در میان کاندیدان انتخابات سال آینده کشور، افرادی ناقض حقوق بشر هم شامل می باشند.

آنها همواره بر تطبیق عدالت انتقالی در کشور تاکید کرده و خواهان مجازات مجرمین جنگی و عاملین کشتار افراد بیگناه بوده اند.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG