لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

تیفا در مورد مصونیت انتقال اوراق رای دهی به ولایات ابراز نگرانی کرد


تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در خصوص مصونیت انتقال اوراق رای دهی انتخابات به ولایات با ابراز نگرانی می گوید، که مبادا مقامات محلی از این اوراق سوء استفاده نمایند.

مسوولان در این بنیاد تاکید می ورزند که کمیسیون مستقل انتخابات باید در هماهنگی با ارگان های امنیتی این اوراق را به ولایات انتقال بدهند.

محمد نعیم ایوب زاده رییس بنیاد انتخابات شفاف به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، از زمانیکه این مواد به ولایات انتقال میابد باید نیروهای امنیتی و ناظرین تا زمان برگزاری انتخابات در آنجا حضور داشته باشند:

« نگرانی ما از انتقال اوراق رای دهی به ولایات است، زمانی که انتقال صورت می گیرد از مرکز به ولایات اینکه تا چه حد در مسیر راه امنیت آن تامین می گردد و با مشکلات امنیتی که حاکم است در افغانستان و اینکه کشورهای همسایه اوراق تقلبی را به چاپ می رسانند من فکر می کنم که خیلی مشکل است که نظارت درست از مصونیت اوراق رای دهی صورت بگیرد. »

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات نخستین محموله اوراق رای دهی انتخابات به روز سه شنبه به کابل انتقال گردید و قرار است تا دو روز آینده تمام این اوراق به کابل منتقل گردد.

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید این اوراق در چندین کشور از جمله امارات متحده عربی به چاپ رسیده است.

به گفته کمیسیون مستقل انتخابات در مجموع 28 میلیون ورق رای دهی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی چاپ گردیده است.

کمیسیون مستقل انتخابات قبلاً گفته بود که یکی از اهداف اصلی چاپ اوراق رای دهی در بیرون از کشور جلوگیری از تقلب در انتخابات می باشد.

ضیاالحق امرخیل رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات در صحبت با رادیو آزادی گفت، بخاطر انتقال اوراق رای دهی به ولایات تدابیر جدی امنتیتی را اتخاذ کرده اند:

« کمیسیون مستقل انتخابات موادی را که از دفتر مرکزی به ولایت انتقال می دهد برای آنها یک پلان منظم امنیتی وجود دارد و ما برای مردم اطمنیان می دهیم که در این عرصه کمیسیون مستقل انتخابات بسیار زیاد جدی است تدابیر لازم گرفته شده که هیچ فردی توانایی آنرا ندارد که در آنجا اوراق را تغیر دهد. »

به گفته آقای امرخیل، تمام اوراق رای دهی انتخابات تا سه هفته آینده طبق یک پلان منظم به ولایات و بعداً به ولسوالی ها انتقال میابد.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، در پلان امنیتی انتخابات گفته شده است که نیروهای امنیتی از میان شش هزار و هشت صد مرکز رای دهی امنیت چهار صد و چهارده مرکز را تامین کرده نمی تواند.

اما وزارت داخله افغانستان گفته است که تلاش می کند تا روز برگزاری انتخابات امنیت این مراکز را نیز تامین کند.


فرشته ندا
XS
SM
MD
LG