لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

محاکمه غیابی افراد متهم به قتل حریری در محکمهء هاگ آغاز شد


حدود نه سال از مرگ رفیق حریری صدراعظم سابق لبنان میگذرد اما به روز پنجشنبه محکمه غیابی متهمین دخیل در قتل وی در هاگ هالند آغاز شد. این محکمه در حمایت از سازمان ملل متحد قرار دارد.

دیوید ری، قاضی محاکمه در سخنرانی روز پنجشنبه اش در بیرون محکمه هاگ گفت: جریان محاکمه طوری ادامه می یابد که گویا متهمین حاضر اند و ادعای بیگناهی کرده اند.
" هر یک از چهار تن که متهم اند، غایب استند و یا هم پیدا نشده اند. تمامی اقداماتی مسوولانه اتخاذ شده تا آنها به صورت مصئون، پیش از جریان این محکمه حاضر شده و در مورد اتهامات مطلع شوند. پس از آنکه قناعت ما حاصل شد، ما فیصله کردیم که محکمه غیابی را پیش ببریم."

در ماه فبروری سال 2005 میلادی، در یک انفجار در بیروت، به شمول رفیق حریری، بیست و دو تن کشته شدند. این رویداد، خشونت های فرقه یی را میان عرب های سنی مذهب و شعییان لبنان آتش زد.

گروه حزب الله که در حمایت سوریه قرار دارد، در این حادثه دخیل دانسته میشود اما حزب الله این اتهامات را رد میکند.

تحقیقات محکمه خاص سازمان ملل متحد در مورد حادثهء که باعث کشته شدن صدراعظم لبنان گردید، در سال 2007 میلادی آغاز شد.

در این میان نورمان فیریل سارنوال موظف به محکمه گفت: مواد منفجره به دست آمده نشان میدهد که حمله کننده ها قصد داشتند تا یک پیام وحشتناک را برای ایجاد ترس در میان مردم بیروت و لبنان بفرستند.
"هیچکس در لبنان نیست که در نتیجه حمله که به تاریخ چهاردهم فبروری سال 2005 در مرکز شهر بیروت رخ داد و به شمول رفیق حریری صدراعظم سابق لبنان، بیست و دو تن را کشت و شماری را زخمی ساخت، به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم صدمه ندیده باشد. این حمله توجه جهان را به خود جلب کرد. تاثیر آن پس از وقوع انفجار، برای یک زمان طولانی تکان دهنده بوده است. مردم لبنان حق برگزاری این محکمه را دارند تا از شواهد بشنوند و در انتظار حقیقت باشند."

این نخستین بار است که یک قضیه تروریستی به یک محکمه بین المللی واگذار میشود.

حالا محکمه هاگ، اظهارات حدود پنج صد شاهد را بررسی میکند و شاید این جریان برای ماه ها و حتی سال ها ادامه یابد.
XS
SM
MD
LG