لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

ناتو از تاخیر امضای سند امنیتی با کابل مایوس شده است


کرستوفر چمبرز سخنگوی موریتس یوخیمز نماینده ملکی ناتو در افغانستان
کرستوفر چمبرز سخنگوی موریتس یوخیمز نماینده ملکی ناتو در افغانستان
شماری از دیپلومات ها و مقامات کشور های غربی می گویند، تاخیر در امضای توافقنامه امنیتی میان کابل و ناتو، آنها را مایوس ساخته است.

به گفته مقامات، تاکید حکومت افغانستان برای پذیرفته شدن شرط های تازه، حمایت اروپا را از توافقنامه امنیتی را با خطر روبرو می سازد.

مقامات غربی متحد با امریکا می گویند، از تلاش های حکومت افغانستان که می خواهد شرط های تازه اش به خاطر امضای توافقنامه پلان شده اش با ناتو پذیرفته شود، مایوس شده اند.

آنها هشدار می دهند که هر گونه تاخیر در امضای این سند، حمایت اروپا را از توافقنامه امنیتی ناتو با افغانستان مشکل می سازد.

در حال حاضر ناتو در گفتگو با کابل قرار دارد تا در نتیجه آن، شماری محدود از نیرو های سایر کشور ها در ماموریت های آموزشی، در کنار نظامیان امریکایی در افغانستان مستقر باشند.

ماموریت فعلی آن ها، در ماه دسمبر سال 2014 به پایان می رسد.
روزنامه وال ستریت ژورنال در این مورد می نویسد، توافقنامه امنیتی با ناتو، هم مانند سند امنیتی با امریکا در حالت تقریباً بی سرنوشتی قرار گرفته است، زیرا رییس جمهور کرزی از امضای توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن تا حالا خود داری کرده است.

مقامات غربی می گویند، از این تصامیم حامد کرزی خیلی متعجب شده اند.

کرستوفر چمبرز سخنگوی موریتس یوخیمز نماینده ملکی ناتو در افغانستان به روز چهارشنبه گفت:
" به هر فرصت زود که مذاکرات در مورد امضای سند امنیتی با ناتو نهایی شود، به همان اندازه برای پلان های آنها در مورد ماموریت تازه آموزشی نیرو های افغان بهتر خواهد بود."

به گفته مقامات، شاید بعضی تفاوت های کوچک در سند امنیتی میان ناتو و افغانستان وجود داشته باشد، اما در مجموع، این سند هم مشابه اهدافی است که در توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن در نظر گرفته شده است.

یک دیپلومات غربی که از وی نام برده نشده، گفته است، اگر در اخیر ماه فبروری امسال روی امضای سند با ناتو توافق نشود، بسیاری از کشورها نیروهای شان را از افغانستان بیرون می کنند و هیچ ماموریتی پس از سال 2014 در این کشور در نظر نخواهد بود.

به گفته همین دیپلومات، آن ها می خواهند به همه بگویند که به هرقیمت می خواهند در افغانستان باشند، اما مردم از این همه خسته شده اند و اعضای پارلمان ها می خواهند تا دروازه را به روی افغانستان ببندند.

رییس جمهور کرزی در گذشته امضای توافقنامه امنیتی با امریکا را هم معطل ساخته و بار ها روی پذیرفته شدن شرط هایش توسط ایالات متحده تاکید کرده است. حالا مقامات سایر کشور های عضو ناتو می گویند، آنها هم با عین مشکل در مورد آینده ماموریت افغانستان روبرو شده اند.
XS
SM
MD
LG