لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

سلمان خورشید: افغانستان به حمایت دوامدار جهانی نیاز دارد


سلمان خورشید وزیر خارجهء هند.
سلمان خورشید وزیر خارجهء هند.
هند، با رد ستراتیژی خروج کامل نیرو های امریکایی از افغانستان به هدف حفظ دستآورد های 12 سال گذشته، خواستار حمایت جامعه جهانی از این کشور شد.

سلمان خورشید وزیر خارجهء هند، در سخنرانی اش در اجلاس گروه بین المللی تماس برای افغانستان و پاکستان گفت، افغانستان در یک چهار راه حساس قرار گرفته و به حمایت دوامدار جهانی نیاز دارد.

نشریه آنلاین هند بنام بیزنس لاین، بر اساس گزارش پرس ترسیت آف اندیا خبر می دهد که وزیر خارجه هند با تاکید از حمایت این کشور از تامین صلح و ثبات در افغانستان می گوید، افغانستان با اختلافات قومی و تضاد های قبیلوی نه، بلکه با تروریزم و حملات دوامدار گروه های مخالف مسلح روبرو است که افراد بیگناهء ملکی، حکومت مشروع این کشور را هدف حملات شان قرار می دهند.

سلمان خورشید وزیر خارجهء هند تاکید کرد که جامعه جهانی باید بر از بین بردن تروریزم و منابع که از خارج آن را تمویل می کند، تمرکز نماید.

وزیر خارجه هند در ادامه صحبت اش گفت، علاقمندی جامعه جهانی برای سرکوب تروریزم نباید کاهش یابد و نگذارد که تروریزم در عقب بهانه ها پنهان شود.

وی افزود، نباید اجازه داد که دستآورد ها و پیروزی های 12 سال گذشته در افغانستان نقش بر آب شوند.

نشریه بزنس لاین در ادامه گزارش خود می نویسد، وزیر خارجه هند همچنان گفت، تروریزم هیچ توجیه ندارد و جامعه جهانی برای از بین بردن آن نیاز به همکاری های نزدیک با هم دارد.

سلمان خورشید اضافه کرد، هند همین اکنون و پس از سال 2014 با افغانستان متعهد بوده و همیشه متعهد باقی خواهد ماند. او گفت، شاید نزد هر کسی یک ستراتیژی موجود باشد. اما ستراتیژی که هند آن را رد می کند، ستراتیژی خروج کامل نیرو های بین المللی از افغانستان می باشد.

معاون نماینده خاص امریکا در امور افغانستان و پاکستان، بعد از اجلاس گروه بین المللی تماس برای افغانستان و پاکستان در دهلی جدید که در آن 53 نماینده کشور های مختلف اشتراک داشتند، در یک نشست خبری گفت، ایالات متحدهء امریکا به طور متداوم تقاضا کرده است که قرارداد همکاری امنیتی و دفاعی بین واشنگتن و کابل هر چه زودتر امضاء شود.

لوری میلر گفت، موقف امریکا تغییر نکرده است، یعنی این قراداد باید هر چه زودتر امضاء شود.
وی افزود، تاخیر در امضاء آن به اعتماد افغانان لطمه وارد کرده و جامعه جهانی را نیز بی باور می سازد.

خانم میلر هشدار داد که اگر این قرارداد به زودی امضاء نشود. امریکا در وضعیتی قرار خواهد گرفت که مجبور شود، پلان پایان حضور نظامی اش را بعد از سال 2014 میلادی در افغانستان ترتیب نماید ولی وی افزود که آنها نیز چنین حالتی را نمی خواهند.

معاون نمایندهء خاص امریکا در امور افغانستان و پاکستان گفت، امریکا از پروسهء صلح در افغانستان قویاً حمایت می کند و در اهداف هر دو جانب کدام اختلاف اساسی به مشاهده نمی رسد.
XS
SM
MD
LG