لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۲

امنیت انتقال انرژی از طریق افغانستان در صدر اجندای "قلب آسیا"


امنیت انتقال انرژی از طریق افغانستان مسایلی اند که در صدر آجندای بحث ها در اجلاس امروز"قلب آسیا" یا پروسهء استانبول در شهر دهلی جدید قرار دارد.

در این اجلاس نماینده گان کشورهای جهان به شمول ایالات متحدهء امریکا، اتحادیهء اروپا، کشورهای منطقه و مقامات ارشد موسسات بین المللی به شمول بانک های جهانی و آسیایی، یک هیات وزارت خارجه و نماینده گان سفارت افغانستان در دهلی جدید اشتراک دارند.

در اجلاس امروز "قلب آسیا" یا پروسهء استانبول در دهلی جدید برعلاوهء مسایل مربوط به امنیت انتقال انرژی و امنیت روی روابط تجارتی و اقتصادی کشورهای منطقه، تلاش های صلح در افغانستان و مسایل مهم دیگر بحث خواهد شد.

پروژهء تاپی که براساس آن گاز طبیعی ترکمنستان توسط یک پایپلاین از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال خواهد یافت و پروژهء کاسه (CASA) که انرژی برق آسیای میانه را از طریق افغانستان به پاکستان انتقال می دهد، محور اصلی بحث های اجلاس "قلب آسیا" یا پروسهء استانبول را در دهلی جدید تشکیل می دهد.

حکومت افغانستان آرزمند است تا نظریات کارشناسان و اشتراک کننده گان این اجلاس در عرصهء عمل پیاده شود.

مجتبی احمدی مستشار سیاسی سفارت افغانستان در دهلی جدید که در این اجلاس اشتراک دارد، در صحبت با رادیو آزادی گفت:
"علاقمندی شدید ما اینست که بالای میکانیزم های تطبیق این پروژه بحث شود تا از چوکات نظریات بیرون شده و داخل پروسهء عملی گردد. بالای میکانیزم های تمویل و تطبیق آن صحبت شود. دیگر اینکه نماینده گان افغانستان در مورد نگرانی های انتخابات آینده و شرایط امنیتی معلومات دادند، تا تشویش آن ها رفع شده و این پروژه که برای افغانستان خیلی مهم است، جنبهء عملی را بخود گیرد."

پروسهء استانبول که در سال 2011 میلادی آغاز شد، در آن کشورهای عضو این پروسه روی مسایل مربوط به امنیت، روابط اقتصادی و سایر موضوعات مهم بحث می کنند.

در این گروه کشور های روسیه، قرغزستان، ترکیه، آذرباییجان، عربستان سعودی، امارات متحدهء عرب و نماینده گان شش کشور همسایهء افغانستان اشتراک دارند.
روز گذشته در یک اجلاس دیگر در شهر دهلی جدید نیز روی مسایل مربوط به افغانستان بحث و گفتگو صورت گرفت.

در اجلاس روز گذشتهء گروه تماس بین المللی برای افغانستان و پاکستان روی مسایل مربوط به امنیت درافغانستان و منطقه بعد خروج نیروهای بین المللی در پایان سال 2014 میلادی، صحبت شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:45 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG