لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

محور: نیروهای خارجی باید به رسم و رواج افغانها احترام بگذارند


روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار سایر مسایل به مسأله کشته شدن افراد ملکی در ولسوالی سیاه گرد ولایت پروان در نتیجه حملات هوایی نیرو های خارجی تبصره کرده اند.

یک هیأت تحقیقاتی حکومت افغانستان گفته است که در این حادثه چهارده تا هفده فرد ملکی کشته و شش تن دیگر زخمی شده اند.

محور
روزنامهء محور نوشته است، روابط حکومت های افغانستان و امریکا در حال حاضر تیره شده و به گفتهء روزنامه تکرار چنین حوادث ممکن پیامد های ناگوار داشته باشد.

در سرمقالهء این روزنامه آمده است که اگر نیرو های بین المللی خواست ادامهء حضور در افغانستان را داشته باشند باید برخی از شرایط افغانستان را عملی کنند.

محور نوشته است، نیرو های بین المللی باید تلاشی و حملات هوایی بر خانه های افغان ها را متوقف ساخته و به رسم و رواج های آنان احترام بگذارند.

سرنوشت
روزنامهء سرنوشت هم در سرمقاله اش نوشته است که کشته شدن افراد ملکی در بمباردمان اخیر نیرو های خارجی در ولسوالی سیاه گرد اهمیت شرایط حکومت افغانستان مبنی بر امضای قرارداد امنیتی و دفاعی با امریکا را بیشتر ساخت.

سرنوشت نوشته است، تنها معذرت نیرو های خارجی به خاطر کشته شدن افراد ملکی در حملات مشابه کافی نیست و حکومت افغانستان باید جهت جلوگیری از کشته شدن افراد ملکی از ایالات متحده امریکا ضمانت های عملی اخذ کند.

روزنامه نوشته است که حکومت افغانستان این مسأله که با نیرو های خارجی که سبب قتل افراد ملکی می شوند چگونه برخورد صورت گیرد نیز باید در متن توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا بگنجاند.

هیواد
روزنامهء دولتی هیواد در مورد صحبت تیلفونی رییس جمهور کرزی و صدر اعظم جرمنی مطلبی را به نشر رسانیده است.

به نقل از روزنامه رییس جمهور کرزی به انگیلا مرکل گفته است که افغانستان آماده امضای قرارداد امنیتی و دفاعی با امریکا است اما روی پذیرفته شدن شرایط حکومت این کشور تاکید کرده است.

روزنامه به نقل از رییس جمهور کرزی نوشته است که افغان ها در لویه جرگه مشورتی واضح ساختند که خواهان ادامه دوستی با امریکا اند اما حالا نوبت امریکا است که نیت خوب اش را نسبت به خواست افغان ها نشان دهد.

ویسا
ویسا در سرمقاله اش عنوان را این گونه که آیا زندانیان بگرام همه قاتلان اند؟ به چاپ رسانیده است.
روزنامه نوشته است که چند تن از اعضای گروه هماهنگی عدالت انتقالی هفته گذشته در نشستی در کابل گفته اند، افراد که دست شان به خون آغشته است باید از زندان بگرام رها نشوند.

روزنامه در ادامه همین مطلب نوشته است که مجرمین باید زندانی شوند اما هیچگاه تعریف جرم نباید از سوی خارجی ها مشخص گردد.

ویسا همچنان نوشته است که در زندان بگرام شماری از مخالفین مسلح در قید بسر می برند اما افراد بی گناه نیز وجود دارند که نه کسی را کشته اند و نه به کدام گروهی وابستگی دارند.
XS
SM
MD
LG