لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۸

«رقم مراکز رایدهی با تهدیدات بلند امنیتی از 1400 به 800 کاهش یافته است»


عمر داود زی وزیر داخلهء افغانستان.
عمر داود زی وزیر داخلهء افغانستان.
وزارت داخله افغانستان می گوید میزان تهدیدات امنیتی در مرکز های رای دهی که با تهدید های بلند امنیتی رو به رو بودند، کاهش یافته است.

وزیر امور داخله افغانستان می گوید که طالبان بر خلاف گذشته در زمستان امسال به حملات شان ادامه می دهند تا حکومت افغانستان قادر به تامین امنیت انتخابات آینده نشود.

محمد عمر داوود زی گفت، طوریکه نیرو های افغان روی طرحی کار می کنند تا انتخابات در فضای امن برگزار شود، مخالفین مسلح هم برنامه های را جهت بر هم زدن امنیت این انتخابات روی دست دارند.

آقای داوود زی گفت که تلاش نیرو های افغان به خاطر ناکام ساختن این برنامه ها ادامه دارد.

به گفته وی، در نتیجه همین کوشش ها تعداد مرکز های رای دهی که تحت تهدید بلند امنیتی قرار داشتند، حالا کاهش یافته است:

« سه ماه قبل ارزیابی که داشتم سایت های انتخاباتی تحت تهدید بلند امنیتی نزدیک به1400 بود. این مراکز تحت تهدید بالا اکنون تعداد آن به کمتر از 800 مرکز رسیده و تعداد آن هر روز کمتر شده می رود.»

وزیر داخله افغانستان به این مسأله به روز شنبه در سیمینار قوماندان های امنیه ولایات اشاره کرد.

این سیمینار برای چهار روز به هدف بحث روی پلان امنیتی انتخابات آینده در کابل راه اندازی شده است.

آقای داوود زی گفت تلاش های ارگان های امنیتی روی تامین امنیت دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات، کاندیدان انتخابات، مراکز و حوزه های رای دهی و حفظ بی طرفی نیرو های افغان در روند انتخابات متمرکز است.

وزارت داخله در حالی از کاهش تهدیدات امنیتی مرکز های رای دهی سخن می زند که چندی پیش این وزارت گفت که از میان بیش از 6800 مرکز رای دهی که برای انتخابات آینده در نظر گرفته شده اند، 414 مرکز آن با تهدیدات امنیتی روبرو هستند.

اما آگاهان امور نظامی این گزارش وزارت داخله را غیر واقعبینانه خوانده و می گویند، چنین اطمنیان بخشیدن در خصوص انتخابات پیشرو می تواند اعتبار ارگان های امنیتی را زیر سوال قرار دهد.

جاوید کوهستانی یکی از این آگاهان در مورد گفت:

« به اساس گزارش اخیر که وزارت امور داخله به نشر سپرده است، این گزارش بسیار با واقعیت های که در مناطق وجود دارد همخوانی ندارد این گزارش بسیار غیر عادلانه و غیر واقعبینانه است و من طرفدار این استم که دوباره باز نگری شود.»

بحث امنیت انتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی در کل میان مردم، آگاهان امور و شورای ملی نگرانی ها را به دنبال داشته است.

شماری از اعضای شورای ملی افغانستان به تازه گی طرح امنیتی وزارت داخله را مبالغه آمیز و نادرست خوانده و گفتند که باید روی این طرح دوباره غور صورت گیرد.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG