لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

قالین افغانی جایزهء بین المللی اسکار را بدست آورد


اتاق تجارت و صنایع افغانستان از حکومت می خواهد تا زمینه بازگشت مولدین قالین افغانی را به هدف رقابت این صنعت در بازار های بین المللی فراهم سازد.

مسولان این اتاق می گویند با فراهم سازی امکانات مالی برای مولدین قالین، می توان زمینه را برای رقابت صادراتی قالین افغانی در بازار های بین المللی مساعد کرد.

محمد قربان حقجو رییس هیأت عامل این اتاق به روز شنبه به مناسبت اعطای جایزه بین المللی اسکار به قالین افغانی در شهر هانور جرمنی گفت که امسال صادرات قالین افغانی در مقایسه به سال گذشته افزایش یافته است.

وی صادرات قالین را در 9 ماه نخست سال گذشته 192هزار متر مربع خوانده گفت که امسال این رقم به 652 هزار متر مربع افزایش یافته است.

اما آقای حقجو برای رشد این صنعت روی برگشت کامل صنعت مهاجر شده قالین افغانی و حمایت تولید کننده گان قالین در داخل کشور تاکید کرد:

« در قدم اول باید جدی تلاش نمائیم که زمینه آمدن مولدین قالین ما را از پاکستان به افغانستان فراهم کنیم. 90 درصد مولدین قالین ما همین حالا در پاکستان زنده گی می کنند و دولت پاکستان امکانات را برای شان فراهم کرده و قرضه برای شان داده می شود.
دولت ما باید شهرک های تولید قالین را در افغانستان بسازد و بدون امکانات پولی قالین افغانستان رشد نمی کند.»


اتاق تجارت و صنایع افغانستان در حالی از آنچه عدم حمایت از تولید قالین در این کشور می داند که اخیراً در یکی از نمایشگاه های بین المللی، قالین افغانی از لحاظ کیفیت، رنگ و دیزاین مقام اول را کسب کرد.

نمایشگاه بین المللی دموتکس از تاریخ 11 الی 14 جنوری در شهر هانوور جرمنی با اشتراک 1600 شرکت تولید کننده قالین و فرش از60 کشور جهان برگزارشده بود.

در این نمایشگاه قالین افغانستان از مجموع قالین های 60 کشور جهان از لحاظ بافت، طراحی و کیفیت در صدر قرار گرفت و جایزه بین المللی اسکار را دریافت کرد.

در این حال وزارت تجارت و صنایع از تلاش ها برای بهبود صادرات اقلام و امتعه افغانی بخصوص قالین سخن می گوید.

عبدالرحیم سعیدی رییس سکتور خصوصی وزارت تجارت و صنایع افغانستان در این نشست تطبیق برنامه انکشاف مارکیت ها را جز همین تلاش های حکومت می خواند:

« قالین افغانستان تنها پول و ثروت برای افغانستان نمی آورد بلکه هویت ملی ماست. یک تعداد چالش ها البته است و ما در وزارت تجارت کاملاً مصمم هستیم که دوشادوش هم کار کنیم.
پروژه انکشاف مارکیت ها که در راس آن بازاریابی قرار دارد و از سوی بانک جهانی تمویل می شود. از طریق این پروژه ما می توانیم برای خود بازار را پیدا کنیم و تولید افغانستان را به آنجا برسانیم.»


آگاهان امور اقتصادی و تولید کننده گان قالین در افغانستان همواره از صادرات قالین افغانی به بازار های جهان با نشان کشور های همسایه بخصوص پاکستان اظهار نگرانی می کنند.

فروشنده گان و تولید کننده گان قالین افغانی می گویند که نبود مراکز شست و شو و فابریکه های مجهز تولیدی سبب شده تا بیشتر صنعت کاران قالین های شان را به پاکستان برده و از آن طریق به فروش برسانند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG