لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

«موضوع جاسوسی برخی اتشه های افغان به ایران را بررسی می کنیم»


جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجهء افغانستان هیاتی را به ایران می فرستد تا در خصوص مساله جاسوسی برخی از دیپلومات ها و اتشه های افغان در آن کشور بررسی های را انجام بدهد.

مسوولان در این وزارت می گویند گزارش های در خصوص این مساله دریافت کرده اند، اما می گویند آنان نمیتوانند بدون بدست آوردن اسناد و شواهد در زمینه تصمیم اتخاذ کنند.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه به روز یکشنبه در نشست خبری به خبرنگاران در کابل گفت پس از انجام تحقیقات این مساله روشن خواهد شد:

« هیات به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهد کرد و از تمام فعالیت های که صورت گرفته در قونسلگری های مشهد و زاهدان بررسی های خود را انجام خواهند داد و به اساس گزارش این هیات و سفارشات که در این گزارش خواهد بود وزارت خارجه و در کل دولت جمهوری اسلامی افغانستان تصامیم لازم را جهت اصلاحات لازم و دیگر موارد که ضرور باشد اتخاذ خواهد کرد. »

روزنامهء غیر دولتی هشت صبح چهار روز قبل گزارشی را منتشر کرد که در آن گفته شده بود شماری از اتشه های امور مهاجران و تجارت در سفارت افغانستان مقیم تهران به نفع ارگان های دولتی ایران کار می کنند.

این روزنامه جزئیات نامه یی را که از سوی شورای امنیت ملی به ریاست جمهوری فرستاده شده بود نیز منتشر کرد که در آن گفته شده است عبدالله ارساری اتشه مهاجرین و عبدالحمید فرهنگ اتشه امور تجارت در سفارت افغانستان در تهران با ارگان های ایرانی روابط مشکوک داشته و برای نهاد های ایرانی جاسوسی می کنند.

به نوشته این روزنامه پیش از این نیز شورای امنیت ملی افغانستان به مسوولان پیشین وزارت مهاجرین و عودت کننده گان خبرداده بود که اتشه مهاجرین در سفارت افغانستان در تهران کارهای غیرقانونی را انجام میدهد.

در همین حال محمود صیقل یکی ازکارشناسان امور سیاسی به رادیو آزادی گفت موضوع جاسوسی برخی از دیپلومات های افغان برای ایران بسیار مهم بوده و باید این مساله به گونه جدی تعقیب شود:

« اگر اسناد و شواهد وجود داشته باشد که کسی از دیپلومات های افغانستان و یا اتشه های کلتوری و فرهنگی دست به کاری میزنند که معلومات را انتقال بدهند به کشور میزبان این مساله جدی است و مهم است که درست پی گیری شود و نتایج که بدست میاید به اطلاع مردم هم رسانده شود. »

مساله جاسوسی برخی از دیپلومات ها و اتشه های افغان به ایران در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز گزارش های در مورد فعالیت برخی از چهره های سیاسی افغان به نفع ایران منتشر شده است.

حتی گفته می شود که ایران بخاطر منافع خود تعداد از رسانه ها را در افغانستان تمویل مالی کرده و در میان برخی از حلقات سیاسی و فرهنگی نیز نفوذ و جاسوسان دارد.

شماری از کارشناسان و دیپلومات های پیشین افغان می گویند وزارت خارجهء افغانستان باید در کشورهای خارجی فعالیت دیپلومات هایش را به گونه جدی نظارت کرده و اقداماتی را روی دست بگیرد تا معلومات محرم از سوی نماینده گی های سیاسی افغانستان به دسترس کشورهای دیگر قرار نگیرد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG