لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

بیش از 600 هزار افغان در فاصله 500 متری کشتزارهای ماین زنده گی می کنند


ادارهء ماین پاکی افغانستان می گوید که با وجود تلاش های جامعه جهانی در ده سال گذشته این کشور هنوزهم از ناحیه موجودیت ماین ها و مهمات منفجر ناشده به شدت آسیب پذیر است.

مسوولان این اداره به روز یکشنبه در نشستی که به هدف بررسی وضعیت مالی و جلب کمک های بیشتر جامعه جهانی به خاطر برنامه های ماین پاکی در شهر کابل برگزار شد، از کمبود بودجه در این بخش ابراز نگرانی کردند.

به گفتهء آنان بقایای ماین ها و مهمات منفجر ناشده تهدید جدی برای امنیت جان مردم محسوب می شود و هنوز هم بیش از 600 هزار افغان در فاصله 500 متری کشتزارهای ماین زنده گی می کنند.

محمد وکیل معاون مرکز هماهنگی امور ماین پاکی افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

« فعلاً در افغانستان 4400 ساحه خطر که ماین و مهمات منفلق ناشده در آن موجود است باقی مانده که اضافه تر از 500 کیلومتر ساحه را احتوا می کند.
البته این مشکل در 1600 قریه هنوز هم وجود دارد. متاسفانه در دو سال اخیر کمک های جامعه جهانی نسبتاً تقلیل یافته است. »


معاون مرکز هماهنگی امور ماین پاکی افزود که با وجود کاهش تلفات ناشی از انفجار ماین ها و مهمات منفجر ناشده در افغانستان هنوزهم به طور اوسط هر ماه 32 تن در این کشور کشته و یا زخمی می شوند.

به اساس معلومات این اداره هفتاد و پنج درصد افغانستان از وجود ماین ها پاکسازی گردیده است.

افغانستان در سال 2002 به معاهده اوتاوا پیوست که بر اساس آن این کشور ظرف 10 سال از وجود ماین ها باید پاکسازی می گردید.

اما برنامه های پاکسازی ماین در افغانستان از سوی دولت های عضو کنوانسیون منع ماین های ضد پرسونل برای 10 سال دیگر تمدید شد.

مسوولان مرکز هماهنگی امور ماین پاکی افغانستان ادامه نا امنی ها، کبود تجهیزات و بودجه را از عواملی می خوانند که به گفتهء آنان مانع تطبیق کامل برنامه های ماین پاکی می شود.

در این حال سازمان ملل متحد از ادامهء همکاری های اش در راستای پاکسازی ماین ها از افغانستان اطمینان داده است.

مارک با ودین معاون این سازمان در افغانستان:
« سازمان ملل متحد کاملاً متعهد است ما به حمایت خود در زمینه تقویت ادارات ماین پاکی ادامه میدهیم، تا به نقطه برسیم که هماهنگی بیشتری ایجاد شود و برنامه ماین پاکی به مالکیت حکومت افغانستان به اجرا گذاشته شود. »

بر اساس معلومات مرکز هماهنگی امور ماین پاکی افغانستان در چند سال اخیر جاسازی ماین های کنار سرک از سوی مخالفین مسلح افزایش یافته که در بیشتر موارد نیروهای امنیتی افغان و خارجی را هدف این ماین ها قرار گرفته اند.

اما گزارش های هم وجود دارند که غیرنظامیان هم در اکثر موارد قربانی ماین ها به خصوص ماین های کنار سرک در افغانستان می گردند.

گفته شده که بیش از یک صد هزار معلول ناشی از انفجار های ماین از سوی وزارت کار امور اجتماعی شهدا و معلولین کشور به ثبت رسیده اند.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG