لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

حکومت افغانستان در باره گشایش دفتر جدید امریکا، خواهان وضاحت شد


شورای امنیت ملی افغانستان در جلسه دیروز خود ضمن مسایل دیگر در باره ایجاد دفتر جدید مشارکت ستراتیژیک امریکا برای افغانستان و پاکستان بحث و گفتگو کرد.

هدف از ایجاد این دفتر تقویت امنیت و ثبات در افغانستان و پاکستان و انتقال به حضور عادی دیپلوماتیک امریکا در این دوکشور خوانده شده است.

دفتر مشارکت ستراتیژیک افغانستان و پاکستان بنا بر دستور رئیس جمهور اوباما در وزارت خارجه تشکیل شده است.

هرچند گفته می شود که این دفتر جدید خروج کارکنان عملیات ملکی مربوط به وزارت خارجه امریکا از افغانستان را تنظیم خواهد کرد ولی شورای امنیت افغانستان می گوید این اقدام واشنگتن یک سلسله سوال ها و ابهامات را نزد حکومت افغانستان ایجاد کرده است.

نصرالله ستانکزی، استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل به این باور است که ایجاد دفتر سوم در کنار سفارت و نمایندگی خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان سوال برانگیز است:

« سفارت ایالات متحده امریکا که هم در افغانستان فعال است و هم در اسلام آباد. و سفارت امریکا در کابل یکی از سفارت های مهم این کشور در سطح جهانی شمرده می شود، این چه کار می کند؟

و در پهلوی این امریکا یک نمایندگی خاص برای امور افغانستان و پاکستان در وزارت خارجه خود دارد. دفتر سومی که به نام دفتر روابط ستراتیژیک با افغانستان و پاکستان به میان می آید. طبیعی است که نزد دولت افغانستان سوال ایجاد می کند که دفتر سوم برای چیست؟ »


قصر سفید می گوید این دفتر برای تقویت شراکت ستراتیژیک میان امریکا، افغانستان و پاکستان و عملی ساختن پروژه های خاص برای تقویت امنیت و ثبات در افغانستان و پاکستان ایجاد شده است.

ولی دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور کرزی می گوید که در جلسه دیروز به مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه دستور داده شد که در باره این دفتر جدید از امریکا توضیحات بخواهند.
XS
SM
MD
LG