لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۸

رییس جمهور و مخالفین در اوکراین مذاکره می کنند


رییس جمهور اوکرایین توافق کرده که با مخالفین سیاسی رژیم آن کشور گفتگو می کند.

ویکتور یانوکوویچ، پس از برخورد خشونت آمیز تظاهر کننده ها و پولیس ضد شورش در شهر کییف، از آماده گی اش برای مذاکرات خبر داد.

بر اساس گزارش ها، ویکتور یانوکوویچ گفته که یک کمیته خاص را به ریاست اندرای کلویف رییس امنیت ملی اوکراین ایجاد کرده تا با نماینده های مخالفین سیاسی آن کشور دیدار کند. این نشست امروز برای پیدا کردن راه حل به بحران فعلی اوکرایین برگزار می شود.

تظاهرات دیروز در اوکراین به خشونت انجامید. گفته می شود که برخورد ها در این اعتراض، از آغاز تظاهرات ضد حکومتی دوماه پیش در آن کشور، خشن ترین مورد بوده است.

بعضی برخورد های پراکنده در جریان دیشب هم میان اعتراض کننده ها و پولیس ضد شورش صورت گرفته است. از صبح امروز، تظاهر کننده ها باز هم در جاده مرکزی شهر کییف در خیمه های خود حضور یافتند.

مقامات صحی شهر کییف می گویند: حدود صد تن پس از برخورد های دیروز به کمک های صحی نیاز داشتند و از میان آنها چهل تن شان در شفاخانه بستری شدند.

وزارت داخله اوکراین می گوید: بیش از بیست تن در این اعتراض ها بازداشت شده اند. بخش اوکرایینی رادیو آزادی هم از دستگیری دو خبرنگارش در جریان تظاهرات دیروز خبر می دهد.

در این میان، مخالفین سیاسی حکومت اوکراین توافق کرده اند که با رییس جمهور ویکتور یانوکوویچ ملاقات می کنند.

این آماده گی پس از دیدار ویتالی کلیچکو رهبر مخالفین با یانوکوویچ در اقامتگاه رییس جمهور در بیرون شهر کییف، اعلان شد.

ارسینای یاتسین یوک یکی دیگر از رهبران مخالفین رژیم اوکراین در سخنرانی به اعتراض کننده ها، از سه تقاضای خود در مذاکرات با حکومت سخن گفت:

« چند دقیقه پیش، رییس جمهور ویکتور یانوکوویچ با من صحبت تیلفونی داشت. آنها گفتند که می خواهند پروسه مذاکرات آغاز شود. اندرای کلویف منشی شورای امنیت ملی و دفاعی مسوول این مذاکرات خواهد بود. من برای شما، دیدگاه شخصی خود را گفته می توانم. اول اینکه محور مذاکرات باید تنها بر اساس محور "میدان" یعنی بدنه تظاهرات باشد. دوم، به صورت خاص مذاکرات علنی، سوم این که گفتگو ها، تکمیل کننده خواست های ما باشد.»

در این میان ایالات متحده امریکا خواهان پایان یافتن خشونت ها در اوکراین شده است.

کیاتلین هیدان سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا به روز یکشنبه از اوکراین خواست تا قوانینی را که تظاهرات را در آن کشور محدود می سازد، لغو کند.

ایالات متحده همچنان می خواهد تا حکومت اوکراین پولیس ضد شورش را از کییف دور کند و گفتگو ها با مخالفین را آغاز نماید.

اتحادیه اروپا هم خشونت ها در اوکراین را تقبیح کرده است.

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز ابراز امیدواری کرد که گفتگو های پیشنهادی، یک مرحله برای حل بحران سیاسی در اوکراین باشد:

« من از چند روز به اینسو تحولات اوکراین را به صورت نزدیک دنبال می کنم. می بینم که رییس جمهور یانوکوویچ با رهبران مخالف گفتگو می کند. امیدوارم این اقدام یک حرکت مثبت به سوی پیشرفت باشد.»

اعتراض های ضد حکومتی در اوکراین، حدود دو ماه پیش، زمانی آغاز شد که در ماه نومبر پارسال، رییس جمهور ویکتور یانوکوویچ افزایش روابط سیاسی و اقتصادی با اتحادیه اروپا را رد کرد.

انتظار می رود مسأله اوکراین در اجلاس وزرای خارجه کشور های اتحادیه اروپا، به تاریخ بیست و هشتم جنوری، در بروکسیل مورد بحث قرار گیرد.
XS
SM
MD
LG