لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۸

وزرای خارجه 28 کشور اروپا در مورد افغانستان گفتگو می کنند


وزرای خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا وضعیت افغانستان را در آستانهء برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه اپریل و خروج نیرو های ناتو از این کشورمورد بررسی قرار می دهند.

مسوولان NGO یا سازمان های غیر دولتی آلمان امیدوار اند که شورشیان طالب فعالیت های امداد رسانی و نظامی را به اشتباه نگرفته، بر کارمندان ادارات کمک رسانی در افغانستان حمله نکنند.

به نوشتهء گزارش یوراکتیف اتحادیه اروپا خروج نیرو های خارجی از افغانستان، فعالیت سازمان های غیر دولتی را ساده تر می سازد تا اهداف ملکی شان را در افغانستان دنبال کنند. زیرا در کنار نیرو های امنیتی ناتو کارمندان کمک رسانی محلی به طور متداوم مورد هدف حملات گروه های تندرو قرار می گرفتند.

سازمان های کمک رسانی برای جلوگیری از این حملات در مناطق که جنگ جریان دارد، خواستار آن شدند که بین فعالیت های این سازمان ها و نیرو های امنیتی فرق گذاشته شوند

متهیاس موگی عضو بورد اداره جهانی مبارزه با گرسنگی آلمان که روز پنجشنبه در یک نشست خبری در برلین پایتخت آلمان در مورد افغانستان بعد از خروج نیرو های بین المللی صحبت می کرد گفت:

« اگر تصور شود که کار ما مشترک است، این یک تهدید برای فعالیت های ما خواهد بود. ما نمی خواهیم که با نیرو های نظامی اشتباه گرفته شویم.»

رینزو فریک هماهنگ کنندهء سازمان دوکتوران بدون سرحد در افغانستان همچنین ابراز امیدواری کرد که میان فعالیت های نظامی و فعالیت های سازمان های غیر دولتی فرق گذاشته شوند.

با آن هم تعدادی از این سازمان ها کمکی بعضاً از خود می پرسند که پس از خروج نیرو ها بخصوص زمانیکه آنها در امتداد کوه های هندوکش در مرکز افغانستان و شمال پاکستان فعالیت کنند، چه بر سر آنها خواهد آمد؟

بر اساس گزارش، همه آنانیکه در سازمان های کمک رسانی در افغانستان کار می کنند به این باور نیستند.

کلوز لوهمن هماهنگ کنندهء منطقوی سازمان جهانی مبارزه با گرسنگی می گوید، مداخلهء ناتو در فعالیت های کمک رسانی کدام صدمه وارد نکرده است.

او گفت:
« ما نمی خواهیم بگویم که مداخلهء ده سال گذشته ناتو در تلاش های ما یک چیزی بد بوده است.»
XS
SM
MD
LG