لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۴

دیده بان حقوق بشر از اروپا برای زنان افغان توجه می خواهد


سازمان دیده بان حقوق بشر از اتحادیه اروپا می خواهد تا به صورت مستقلانه به وضیعت زنان افغان توجه کند.

قرار بود نماینده های ارشد اروپا در اجلاس امروز شان این مساله را به بررسی گیرند، اما تا حالا جزییات در این مورد پخش نشده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر از اتحادیه اروپا می خواهد تا وضیعت زنان افغان را جدی بگیرد.

این نهاد از وضیعت زنان در جریان سال 2013 در افغانستان ابراز نگرانی کرده، می گوید که حکومت این کشور نتوانسته است، جلو بسیاری حملات و خشونت ها علیهء زنان افغان را بگیرد.

هیتر بار یکی از مسوولین دفتر سازمان دیده بان حقوق بشر در افغانستان که در حال حاضر در لندن است با اظهار اینکه نیاز است تا اتحادیهء اروپا در کاهش حملات بر زنان افغان، همکاری زیاد داشته باشد، در صحبت با رادیو آزادی گفت:
"ما مایوس خواهیم شد که یک پاسخ واضح از سوی اتحادیهء اروپا و کشور های عضو اروپا نداشته ایم. بناء ما برای آن ها نوشتیم و خواستیم تا وزرای خارجه و اتحادیه اروپا در سطح سیاسی در یک یا دو سال آینده، بیشتر اقدام های را انجام دهند و از حقوق زنان در افغانستان حمایت کنند."

پیش از این دیده بان حقوق بشر در صفحه انترنتی اش، با نشر یک نامه از نماینده های ارشد اتحادیه اروپا و وزرای خارجهء کشور های اروپایی خواسته بود تا به وضیعت زنان افغان توجه جدی کنند.

در این نامه خواسته شده است تا در اجلاس شورای امور خارجی اتحادیهء اروپا که قرار بود به تاریخ بیستم جنوری برگزار شود، به صورت مشخص روی وضیعت زنان افغان توجه صورت گیرد.

در این نامه، از حملات یک سال گذشته بالای زنان در افغانستان یاد آوری شده است.

سوم جولای 2013:
اسلام بی بی یک مقام ارشد پولیس در ولایت هلمند، زمانیکه به سوی کارش می رفت، هدف حمله قرار گرفت و کشته شد.

پنجم جولای 2013:
نورضیا اتمر عضو سابق شورای ملی افغانستان گفت، شوهرش بر او حمله کرده و حالا او در جستجوی پناهنده گی است.

آغاز اگست 2013:
روح گل یک عضو مشرانو جرگه افغانستان هدف حمله مسلحانه قرار گرفت. در این رویداد او و شوهرش جان به سلامت بردند، اما دختر هشت ساله و راننده خانم روح گل کشته شدند.

سیزدهم اگست 2013:
فریده احمدی کاکر عضو ولسی جرگه افغانستان از سوی طالبان ربوده شد. گفته می شود او در بدل رهایی شماری از افراد گروه طالبان از زندان های حکومت افغانستان، از بند این گروه آزاد شد.

آغاز سپتمبر 2013:
سوشمیتا بینرجی، زن هندی که با یک مرد افغان ازدواج کرده بود، در ولایت پکتیکا به قتل رسید. او بحیث یک کارمند صحی در این ولایت کار می کرد.

شانزدهم سپتمبر 2013:
خانم نگار یک مقام دیگر پولیس که جانشین اسلام بی بی در ولایت هلمند شده بود، در اثر حملهء مسلحانه افراد ناشناس کشته شد. او در گردنش، هدف دو گلوله قرار گرفته بود.

در گزارش دیده بان حقوق بشر، از موارد دیگر هم یاد آوری شده است و به صورت مستقلانه از مقامات ارشد اتحادیه اروپا خواسته شده تا برای دفاع از حقوق زنان افغان، تعهد دراز مدت داشته باشند.

پیش از این مقام های افغان به شمول رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر و وزیر امور زنان، از افزایش خشونت ها علیهء زنان در افغانستان سخن گفته بودند.

قتل، بدرفتاری، ضرب و شتم، بریدن لب و بینی، لت و کوب مرگبار و شکنجه از مواردی اند که با زنان افغان در بسیاری ولایات افغانستان در یک سال گذشته صورت گرفته است.

بسیاری از مقام ها انتقاد می کنند که حکومت افغانستان هم نتوانسته است به صورت جدی قضایای خشونت علیهء زنان را در این کشور دنبال کند و به آن پاسخ به موقع بدهد.
XS
SM
MD
LG