لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

دعوتنامهء اشتراک در گفتگو های سوریه به ایران سپرده شد


بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد می گوید، دعوتنامهء اشتراک در گفتگوهای مقدماتی سوریه که روز چهارشنبهء آینده در مونترو (Montreux) در سویس دایر خواهد شد، به ایران سپرده شده است.

سرمنشی سازمان ملل متحد می گوید، ایران اطمینان داده است که در گفتگوهای مقدماتی صلح سوریه، نقش مثبت و موثر خواهد داشت.

اما سخنگوی اپوزسیون سوریه گفته است، اگر بانکی مون دعوتنامه اش را دوباره پس نگیرد، ایتلاف ملی سوریه از گفتگو ها خارج خواهد شد.

عکس العمل ایتلاف ملی سوریه درست دو روز بعد از آن صورت می گیرد که اپوزسیون سوریه در گفتگو های ترکیه ابراز موافقت کرد که در مذاکرات صلح اشتراک خواهد کرد.

جین ساکی سخنگوی وزارت خارجهء امریکا گفته است، اگر ایران اصول کنفرانس قبلی که خواهان تشکیل حکومت انتقالی در سوریه است را بطور کامل نپذیرد، این دعوتنامه لغو خواهد شد.

بانکی مون سرمنشی ملل متحد روز یکشنبه در مقر آن سازمان به خبرنگاران گفت، جواد ظریف وزیر خارجهء ایران از اساسات گفتگو ها در سویس آگاهی دارد که هدف آن تشکیل حکومت انتقالی در سوریه است.

بانکی مون با اظهار اینکه در اعلامیهء 2012 کنفرانس ژینو نیز بر این مساله تاکید شده است، می گوید:
"ایران می داند که اساس این کنفرانس، اعلامیهء کنفرانس قبلی ژینو است. هدف اساسی کنفرانس ژینو 2 هم اینست تا از طریق تفاهم دوجانبه یک حکومت انتقالی تشکیل شود، حکومتی که اختیارات کامل داشته باشد. جواد ظریف وزیر خارجهء ایران در این مورد بار، بار به من اطمینان داده است که اگر از ایران دعوت شود، آن ها در گفتگو ها نقش خیلی مثبت و موثر را بازی خواهند کرد."

سرمنشی سازمان ملل متحد همچنان گفته است، ایران در جمله ده ها کشوریست که از آن ها برای اشتراک در گفتگوهای مونترو (Montreux) در سویس دعوت شده است.

دو روز بعد از این گفتگوها، مذاکرات رسمی بین رژیم بشارالاسد و اپوزسیون سوریه در مقر سازمان ملل متحد در ژینو آغاز خواهد شد.

اینکه در گفتگوهای مونترو در سویس وزرای خارجهء کدام کشور های دعوت خواهند شد، به تایید روسیه و ایالات متحدهء امریکا ارتباط دارد که مبتکر این گفتگو ها اند، اما بین این دو کشور در مورد دعوت از ایران که حامی رژیم بشارالاسد به شمار می رود، اختلاف نظر موجود است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:33 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG