لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

بان کی مون دعوتنامهء را که به ایران فرستاده بود، لغو کرد


بان کی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد.
بان کی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد.
بان کی مون سرمنشی ملل متحد، دعوتنامهء را که به ایران برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه در ژینو فرستاده بود، لغو کرده است. مخالفت ها با شمولیت ایران در مذاکرات صلح سوریه در ژینو زیاد بودند، مذاکرات که فردا آغاز می شود. یک مقام وزارت خارجه امریکا گفته بود، ایران معیار های را ندارد که برای شمولیت در این مذاکرات نیاز است و واشنگتن انتظار دارد که ملل متحد دعوتنامهء را که به تهران پیشکش نموده، لغو نماید.

عربستان سعودی که عمده ترین حامی شورشیان مخالف رژیم بشار الاسد می باشد، ایران را غیر شایسته یا فاقد شرایط لازم برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه خوانده است زیرا ایران، از ایجاد یک حکومت انتقالی در سوریه حمایت نکرده است. این اعلامیه امریکا و عربستان سعودی به اعلامیه بین المللی سال 2012 در مورد ایجاد یک حکومت انتقالی در سوریه اشاره می کند که در آن، چندین کشور به شمول روسیه و امریکا از تمام جوانب درگیر در سوریه خواسته بودند، برای ختم خشونت ها به ایجاد یک حکومت انتقالی توافق کنند.

ایران که سوریه را حمایت سیاسی و نظامی می کند، دعوت ملل متحد را پذیرفته ولی گفته است برای شرکت در این کانفرانس قید و شرطی را نمی پذیرد.

اپوزیسیون سوریه که از سوی غرب حمایت می شود، هشدار داده است در این کانفرانس تا زمانی شرکت نخواهد کرد که ایران نیرو های نظامی اش را از سوریه خارج کند و هم از ایجاد یک حکومت انتقالی حمایت نماید.

اناس ابا یک عضو کمیته سیاسی ایتلاف ملی سوریه در این مورد چنین گفته است:

« اگر ایران این دو نکته را قبول نکند ما از ملل متحد می خواهیم دعوتنامهء را که به تهران فرستاده لغو کند ورنه ما اعضای ایتلاف ملی سوریه، در کنفرانس ژینو دوم شرکت نخواهیم کرد و جامعه بین المللی و ملل متحد مسوول این کار خواهند بود.»

قابل ذکر است که هدف مذاکرات ژینو آن است تا برای اولین بار، نماینده گان حکومت سوریه و اپوزیسیون آن کشور را که خواهان سرنگونی رژیم بشار الاسد اند، گردهم جمع کند.
XS
SM
MD
LG