لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

ممنون حسین: پاکستان خواهان یک افغانستان با ثبات است


ممنون حسین رییس جمهور پاکستان
ممنون حسین رییس جمهور پاکستان
رییس جمهور پاکستان می گوید، عادلانه نیست که تعهدات کشورش در رابطه به مجادله با تروریزم زیر سوال قرار بگیرد.

ممنون حسین رییس جمهور پاکستان دیروز طی سخنرانی در یک مجلس گفت، کشورش در تعهدات برای مبارزه با تروریزم جدی بوده و خواهان افغانستان با ثبات است.

این اظهارات رییس جمهور پاکستان نخستین واکنش پس از آن که حکومت افغانستان بروز یکشنبه، استخبارات خارجی را متهم به دست داشتن در حملهء روز جمعه در منطقهء وزیر محمد اکبر خان کابل ساخت، می باشد.

ممنون حسین گفته است، پاکستان در مجادله با تروریزم در داخل و خارج از کشور جدی بوده و خواهان افغانستان مستحکم و با ثبات است.

رییس جمهمور پاکستان افزوده است:

« راه حل نا امنی های افغانستان در داخل افغانستان نهفته است نباید تعهدات پاکستان زیر سوال قرار بگیرد.»

سمیع یوسفزی یک خبرنگار و تحلیلگر افغان در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان از اداره استخباراتی کدام کشور نام نبرده بلکه استخبارات خارجی را متهم ساخته است.

به باور سمیع یوسفزی، اگر یکبار دیگر سلسله اتهامات آغاز گردد روابط دو کشور دوباره به تیرگی خواهد گرائید:

« با وجودیکه حکومت اففانستان در اظهارات اخیر اش در مورد حمله بر کابل از استخبارات کدام کشور نام نبرده ولی از سخنان رییس جمهور پاکستان معلوم می شود که پاکستان ظاهراً اظهارات افغانستان را بر خود گرفته است. پاکستان در این اواخر فکر می کند که دولت افغانستان را مطمین ساخته که اسلام آباد در حقیقت خواهان افغانستان با ثبات است و پاکستان هراس دارد که همچو اتهامات می تواند دوباره صداقت اش را در قبال افغانستان زیر سوال ببرد.»

کابل به روز جمعه گذشته شاهد یک حمله مرگبار بالای یک رستورانت لبنانی بود که در آن به شمول 13 خارجی 21 تن کشته شدند.

طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفتند اما جلسه روز یکشنبه شورای امنیت افغانستان که به ریاست رییس جمهور کرزی برگزار شد، استخبارات خارجی را به دست داشتن در این حمله متهم ساخت.

به باور حکومت افغانستان، چنین حملات پیچیده کار طالبان عادی نبوده و شکی نیست که استخبارات خارجی آنسوی سرحدات در آن دست دارد.

اگر چه حکومت افغانستان از اداره استخبارات کدام کشور نام نبرده، اما رییس جمهور پاکستان در اظهارات اخیر اش دست داشتن در حمله خونین کابل را رد کرد.

عقیل یوسفزی یک تحلیلگر پاکستانی بالای رییس جمهور کشورش انتقاد کرده می گوید در حالیکه افغانستان از پاکستان نام نبرده است همچو اظهارات از سوی رییس جمهور پاکستان می تواند باعث تنش در روابط بین دو کشور شود:

« افغانستان از پاکستان نام نبرده اما پاکستان خودش را نشان می دهد همانند همان ضرب المثل که می گوید دزد سر خود پر دارد. همچو اظهارات غیر مناسب رییس جمهور پاکستان می تواند روابط دو کشور را تیره کند.»

مناظق قبایلی پاکستان پناگاه امن شورشیان خوانده شده و بر اساس گزارش ها شورشیان از آنجا حملات را بالای افغانستان انجام می دهند.

با وجود خواست مکرر ایالات متحده و افغانستان، حکومت پاکستان عملیات نظامی را بر ضد این شورشیان مستقر در خاک اش راه اندازی نکرده است.

اقدام نکردن پاکستان بر ضد گروه های شورشی همچو شبکه حقانی و القاعده که مسوول بیشتر حملات در افغانستان اند، باعث شده تا مقام های افغان، استخبارات پاکستان را متهم به حمایت از گروه های شورشی نمایند.
اما اسلام آباد همواره این همه اتهامات را رد کرده است.

فرشته نگاه، پشاور
XS
SM
MD
LG