لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

«یازده هزار زندانی در سوریه شکنجه و اعدام شده اند»


یک گزارش تازه منتشر شده از سوی چند څارنوال اسبق محکمه جرایم بین المللی، رژیم سوریه را متهم به شکنجه و اعدام هزاران نفر کرده است.

سه څارنوال اسبق محکمه جرایم بین المللی که در مورد برخورد حکومت سوریه با زندانیان در آن کشور تحقیقاتی را انجام داده اند می گویند، شواهد کافی را در دست دارند که رژیم بشار اسد از سه سال به این سو که شورش ها در آن کشور جریان داشته است، حدود یازده هزار زندانی را شکنجه و اعدام کرده است.

این گزارش بر اساس دوسیه ها و تصاویر زندانیانی تهیه شده است که در جریان توقیف جان داده اند و اسناد آنها از سوریه قاچاق شده است.

لوی څارنوال محکمه خاص جرایم سیرلیون به روزنامه گاردین گفته است که این اسناد نمایانگر کشتار دسته جمعی در سوریه اند.
یک رییس پولیس سوریه هنگام فرار از آن کشور تصاویر هزاران زندانی را که از سوی حکومت کشته شده اند با خود کشیده است.

با افشا شدن این اسناد، مقامات حکومت سوریه می توانند به جرایم جنگی متهم شوند.

بر اساس اسناد، اکثر قربانیان مردان جوانی اند که در اجساد آنها نشانه های از شکنجه دیده می شود.

ملل متحد و سازمان های حقوق بشر اسنادی را در مورد شکنجه از سوی حکومت و شورشیان سوریه تهیه نموده اند ولی اسناد تازه افشا شده، بد ترین حقایق را در مورد خشونت های سه سالهء سوریه افشا می کند.

این سه څارنوال محکمه جرایم بین المللی با پولیسی هم مصاحبه کرده اند که در خفا با مخالفین رژیم همکاری داشت، از رژیم بریده و از کشورش فرار کرده است و این اسناد را نیز با خود کشیده است.

به نوشته گاردین، این څارنوالان در ده روز گذشته سه بار با این پولیس که نامش به دلایل امنیتی افشا نشده است دیدار نموده اند و وی را یک شخص مورد اعتبار خوانده و شواهد وی را هم موثق دانسته اند.

کاپی های این راپور 31 صفحه یی څارنوالان که برای یک دارالوکاله در قطر تهیه شده است، به ملل متحد و سازمان های حقوق بشر نیز توزیع شده است.

به نوشته گاردین، این گزارش در حالی منتشر شده است که کنفرانس بین المللی در مورد صلح سوریه فردا در ژینو آغاز می شود و در آن روی دریافت راه حل برای جنجال سه ساله سوریه و ایجاد یک حکومت انتقالی بحث می شود.

این اولین بار است که نماینده گان حکومت سوریه و مخالفین مسلح آن کشور با هم گرد میز مذاکره میایند.
XS
SM
MD
LG