لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

تیم محصلین هرات قهرمان دور نهایی مسابقهء ملی محکمه تمثیلی شد


محصلین پوهنځی حقوق و شرعیات پوهنتون هرات از میان 10 پوهنتون افغانستان جواز شرکت در جیسپ یا مسابقهء بین المللی محکمهء تمثیلی را به دست آوردند.

تیم محصلین پوهنځی حقوق و شرعیات پوهنتون هرات در دور نهایی مسابقهء ملی محکمه تمثیلی که به روز سه شنبه در کابل راه اندازی شد در برابر محصلین پوهنتون بلخ قرار داشتند.

در این رقابت که از سوی پروگرام استقرار حاکمیت قانون اداره انکشاف بین المللی امریکا در کابل برگزار شد تيم محصلين پوهنتون هرات به مقام نخست دست یافت.

رحمت الله اکاخیل یک تن از مسوولین اداره انکشاف بین المللی امریکا در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی هدف از راه اندازی این رقابت ها را ارتقای ظرفیت محصلین عنوان کرد:

« مسابقاتی که امروز دایر شد میان پوهنتون های حقوق و شرعیات پوهنتون های افغانستان سر انجام تیم های هرات و بلخ توانستند به مرحله نهایی این رقابت راه پیدا کنند.

البته که تیم هرات توانست برنده این مسابقه شناخته شود و انشالله که در آینده نزدیک به امریکا سفر خواهند داشت و با تیم های جهانی دیگر نیز مسابقه انجام خواهند داد.»


در مسابقه ملی محکمه تمثیلی امسال محصلین از 11پوهنتون دولتی افغانستان مانند هرات، بلخ، البیرونی، کابل، قندز، پنجشیر، خوست، پکتیا، کنر، تخار و قندهار شرکت نموده بودند.

این رقابت از سال 2006 به این طرف میان محصلین پوهنځی های حقوق و شرعیات پوهنتون های افغانستان برگزار می شود که سال گذشته نیز محصلین هرات مقام نخست را کسب نموده بودند.

رقابت های بین المللی محکمه تمثیلی یا جیسپ، بزرگ ترین منازعهء غیر حقیقی در سطح جهان است که همه ساله به هدف انکشاف مهارت های حقوقی محصلين برگزار می گردد و در آن نمايندگان بيش از ٥٠٠ پوهنځى حقوق و شرعیات از 9٠ کشور شرکت می نماید.

فهیمه امینی و ثنا تلوسه دو تن ازمحصلین پوهنځی حقوق پوهنتون هرات به نماینده گی از تیم شان که در این رقابت برنده شدند، چنین می گویند:

« موفقیت تیم هرات البته که بر می گردد به شوق علاقه محصلین و استادان محترم پوهنتون هرات که زیاد زحمت کشیدند.
پیروزی ما یک پیامی است به تمام دختر خانم های افغانستان که هیچ وقت خود شان را کم حساب نکنند و بیایند و فعالیت بکنند.»

« برای اولین بار در پروگرام جیسپ شرکت کردم که یکی از بهترین خاطره ها است برایم من چون پروگرامی بود که باید مطالعه زیاد انجام می دادیم.
امروز بسیار زیاد خوشحال هستم چرا که زحمات تیم ما بالاخره نتیجه داد.»


قرار است محصلان پوهنځی های حقوق و شرعیات پوهنتون هرات به زودی به هدف شرکت در مسابقهء محکمهء تمثیلی حقوق بین المللی به واشنگتن سفر کنند.

در مسابقه ملی محکمه تمثیلی حقوق بین المللی محصلین حقوق روی مسایلی حقوقی دفاعیه هاى شان را به زبان انگلیسی در برابر بخش قضایی بین المللی به نمایش می گذارند.

آگاهان تدویر همچو برنامه های رقابتی را جهت بلند بردن مهارت و تجارب حقوقی محصلین مفید می دانند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG