لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

«تلاش ها برای جذب کارمندان زن به صفوف پولیس جریان دارند»


وزارت امور داخلهء افغانستان می گوید به خاطر جذب زنان در صفوف پولیس زمینه های بیشتر فراهم شده اند.

به گفتهء محمد عمر داودزی وزیر امور داخله، در صورتی که کارمندان زن در بخش ملکی خواسته باشند شامل نیروهای پولیس گردند، با حفظ رتبه های شان به صفوف پولیس جذب می شوند:

« ما تلاش می نمایم تا خواهران ما که می توانند و می خواهند بیایند به صفوف پولیس با در نظر داشت تجارب مدیریتی شان در هر بخشی که بوده دولتی یا غیر دولتی حاضر هستیم که برای آنها معادل رتبه پولیس را بدهیم، تا تعداد خواهران ما در رده های مختلف پولیس بیشتر شود. »

داودزی اضافه کرد که به خاطر فعالیت های پولیس زن در چوکات وزارت امور داخله شرایط لازم و امن فراهم گردیده است.

به اساس معلومات وزارت امور داخله، در حال حاضر تعداد نیروهای پولیس به یک صد و پنجاه هزار می رسد که در میان آنان صرف دو هزار زن شامل هستند.

آقای داود زی همچنان گفت، این وزارت در تلاش افزایش زنان در صفوف پولیس است.

هفته گذشته برای نخستین بار یک زن به عنوان آمر یک حوزه در شهر کابل گماشته شد.

در همین حال زنان افغان نیز به این باور هستند که مطابق به فرهنگ افغانی زنان باید به وسیله پولیس زن تلاشی شوند.

مریم یک تن از باشنده های شهر کابل:
« در بعضی جاها که ما و شما بخاطر تلاشی پولیس موظف می شود تا اینکه یک مرد خانم ها را تلاشی نماید باید خانم ها زنان را تلاشی کنند، در بعضی فامیل ها واقعات ناگهانی رخ می دهد چون ما مردم سنتی هستیم یک زن می تواند به این واقعات در خانواده رسیده گی نماید. »

مقامات وزارت امور داخله در جریان چندین سال گذشته بارها از افزایش پولیس زن سخن گفته اند اما تا کنون این رقم افزایش نیافته است.

به باور برخی از کارشناسان امور، بعضی رسم و رواج ها در اجتماع سبب شده تا زنان علاقمندی کمتر برای شامل شدن در صفوف پولیس داشته باشند.

جنرال عتیق الله امرخیل یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، موجودیت زنان نه تنها در صفوف پولیس بلکه در سایر ارگان های امنیتی نیز ضروری می باشد:

« موجودیت زنان پولیس هم از نکته نظر تلاشی و هم از نکته نظر اینکه در بعضی جاها بخاطر مسایل جنایی که در آن زنان اشتراک داشته باشند برای تحقیق و برای اینکه از آنها تحقیق نمایند بناً رول و موجودیت زنان نه تنها در صفوف پولیس ضروری است بلکه تعداد شان بیشتر هم گردد. »

کمبود کارمندان زن در ارگانهای امنیتی مشکل امروز نبوده بلکه این مساله از سالها به این طرف در کشور وجود داشته است.

به اساس گزارش ها در برخی موارد موظفین امنیتی مرد به خاطر تلاشی خانه ها در تعدادی از مناطق کشور توظیف می شوند که گفته می شود این مساله باعث درگیری نیز گردیده است.

وزارت امور داخله می گوید، به خاطر از میان برداشتن این مشکل تلاش صورت می گیرد تا تعداد پولیس زن افزایش یابد.


فرشته ندا
XS
SM
MD
LG