لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

تعهد قوماندانان امنیه 34 ولایت برای تامین امنیت انتخابات آینده


مسوولان در وزارت داخلهء افغانستان یک بار دیگر از تامین امنیت انتخابات سال آینده در کشور اطمیان داده و می گوید که نیروهای امنیتی افغان برای این کار آماده گی کامل دارند.

محمد عمرداود زی وزیر داخله می گوید که مخالفان مسلح تلاش دارند تا در برابر انتخابات مشکل ایجاد نمایند اما وی تاکید کرد که آنان این توان برهم زدن انتخابات را ندارند.

اما آقای داود زی که به روز چهارشنبه در پایان سیمینار رهنمودی و ارزیابی روسا و قوماندانان امنیهء ولایات صحبت می کرد، از مسوولان پولیس مرکز و ولایات خواست تا در تامین امنیت انتخابات جدی باشند:

« به صراحت اعلام می کنیم و این را از شما تعهد می خواهیم امروز که انتخابات صورت می گیرد و همه ما و شما این را هم پذیرفتیم که در انتخابات بی طرف می مانیم از هیچ یک کاندید حمایت نمی کنیم و به ضرر هیچ یک از کاندید کار نمی کنیم. »

در پایان سیمینار پنج روزهء روسا و قوماندانان امنیهء ولایات که در شهر کابل راه اندازی شده بود، شرکت کننده گان تعهد کردند که در قبال تامین امنیت انتخابات سال آینده مسوولیت شان را به وجه بهتر آن ادا خواهند کرد.

وزیر داخله همچنان روی برگزاری انتخابات در زمان معین آن تاکید کرده و از مسوولان پولیس در کشور خواست تا به هیچ فرد داخلی و خارجی حق مداخله در این انتخابات را ندهند.

سیمینار رهنمودی روسا و قوماندانان امنیه 34 ولایت افغانستان از پنج روز به این طرف به هدف شریک ساختن مشکلات و گرفتن آماده گی ها برای انتخابات در کابل برگزار گردید.

از سوی هم شرکت کننده گان سیمینار با صدور قطعنامهء از تامین امنیت مراکزرای دهی، کارمندان و ناظرین انتخابات، کاروان های تدارکاتی، مبارزه علیه فساد، ایجاد هماهنگی میان ارگان های پولیس و برخی موارد دیگر اطمینان دادند.

وزیر داخله افغانستان گفت، این سیمینار در 12 سال گذشته بی سابقه بوده و در یک مرحله حساس چون در آستانهء برگزاری انتخابات و مرحله تکمیل شدن پروسه انتقال راه اندازی گردید.

وزارت داخله افغانستان در اواسط ماه گذشتهء شمسی طرح نهایی تامین امنیت نزدیک به هفت هزار مراکز انتخاباتی را با کمیسیون مستقل انتخابات شریک ساخت.

در این طرح نهاد های امنیتی از تامین امنیت 414 مرکز رای دهی در این انتخابات ابراز عاجزی کردند.

اما وزیر داخله در ختم سیمینار روسا و قوماندانان امنیه گفت گزارشات را از ولایات دریافت کرده اند که تا فرا رسیدن روز برگزاری انتخابات امنیت تعدادی از مراکز نیز تامین خواهد شد.

در این حال نهاد انترنیشنل دیموکراسی از این اقدام وزارت داخلهء افغانستان ستایش کرده اما تاکید می کند که این تعهدات نباید در حرف باقی بماند.

زکریا بارکزی رییس این نهاد:
« باید کوشش اعظمی نمایند که بی طرفی شان را حفظ کنند و در صورتی که چنین کاری به نفع یک کاندید صورت می گیرد باید این به سطح تعهد باقی نماند زمانیکه شواهد وجود می داشته باشد که به نفع کدام کاندید از امکانات دولتی استفاده صورت می گیرد باید از آن جلوگیری شود. »

این اظهارات در حالی ابراز می گردند که چند روز قبل برخی از اعضای ولسی جرگه نیز انتقاد کردند که تعدادی از والی ها و قوماندانان امنیه به نفع تعداد از کاندیدان کمپاین را آغاز کرده اند.

از مداخله و دست درازی مسوولان امنیتی در انتخابات های گذشته نیز انتقاد های وجود داشتند که برخی کاندیدان با حمایت از مسوولان امنیتی کارهای شان را به پیش برده اند.

اما مقام های افغان به شمول رییس جمهور کرزی اطمینان داده اند که نمی گذارند تا از امکانات دولتی در انتخابات سال آینده به نفع یا ضرری نامزدان استفاده صورت گیرد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG