لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۱

انجمن متشبثین رهبر برای انکشاف افغانستان رسماً اعلام موجودیت کرد


انجمن متشبثین رهبر برای انکشاف افغانستان می گوید، تلاش دارد به وسیله این انجمن سهم زنان افغان در اقتصاد کشور را به سطح ملی و بین المللی بیشتر سازد.

مسوولان در این انجمن گفتند که می خواهند داد خواهی جهت مساعد ساختن فرصت های تجاری به زنان و سهم آنان در پروژه های اقتصادی را افزایش دهند.

فرشته حاذق رییس انجمن متشبثین رهبر برای انکشاف افغانستان به روز چهارشنبه در صحبت با خبرنگاران گفت که با ایجاد این انجمن مشکلاتی که در قسمت اشتراک زنان در اقتصاد کنونی کشور موجود اند، آنرا برطرف سازند:

« در دهه گذشته موسسات و نهاد های که ایجاد شدند بیشتر به مسایل سیاسی و اجتماعی زنان تاکید کردند اما مشکلات اقتصادی که سر راه خانم های تجارت پیشه وجود دارد هیچ وقت بالای آن دادخواهی صورت نگرفته است.
آنان می خواهند از طریق این انجمن به همین مشکلات دادخواهی بکنند. »

انجمن متشبثین رهبر برای انکشاف افغانستان از سوی 10 زن تجارت پیشهء افغان ایجاد شده است.

به گفتهء خانم حاذق این انجمن از سوی هیچ نهادی حمایت نمی شود بلکه با استفاده از سرمایه همین 10 زن تجارت پیشه فعالیت هایش را به پیش می برد.

گفته می شود در 12 سال گذشته با وجود آن که زنان در بخش های سیاسی و اجتماعی رشد قابل ملاحظه داشته اند اما در فعالیت های اقتصادی نقش شان کمرنگ بوده است.

زنان تجارت پیشهء افغان دلایل کمرنگ بودن حضور زنان در اقتصاد را نداشتن سرمایه شخصی و ظرفیت های تجارتی، مشکلات امنیتی و ذهنیت های موجود در مقابل زنان میدانند.

در این حال اتاق تجارت و صنایع افغانستان هم می پذیرد، باوجودی که زنان در چند سال گذشته در بخش های مختلف رشد کرده اند اما در اقتصاد سهم اندک داشته اند.

محمد قربان حقجو رییس عامل این اتاق در محفل افتتاحیه انجمن متشبثین رهبر برای انکشاف افغانستان گفت که آنان تلاش دارند اشتراک زنان در اقتصاد را بیشتر سازند:

« ما 600 هزار نهاد های تجارتی و تثبیثاتی، سرمایه گذاری های بزرگ، متوسط و کوچک داریم از میان تنها دو نیم درصد آنرا خانم تشکیل میدهند که این رقم بسیار کم است. ما می خواهیم که نقش زنان در اقتصاد افغانستان قوی شود. »

به اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع افغانستان هم اکنون 30 هزار زن رسماً در بخش اقتصاد در کشور فعالیت دارند.

ظاهراً در چند سال اخیر حضور زنان در عرصه تجارت پر رنگ بوده، اما زنان تجارت پیشه می گویند که تهدیدات امنیتی سبب شده تا آنان نتوانند کار و بار شان را آنچنانی که لازم است، توسعه بدهند.

زنان می گویند، در جریان فعالیت های شان با مشکلات و تهدیدات زیادی روبرو اند.

مشکلاتی که به گفتهء آنان باعث شده در بسیاری موارد پروژه های مهم تجاری را از دست دهند.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG