لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۰

«به کمک شوراهای قومی میتوان تشنج افغانستان و پاکستان را حل کرد»


محمد اکرم خپلواک وزیر امور سرحدات و قبایل افغانستان
محمد اکرم خپلواک وزیر امور سرحدات و قبایل افغانستان
وزیر امور سرحدات و قبایل افغانستان اظهار میدارد که قربانی تشنج ها در امتداد سرحدات افغانستان و پاکستان باشنده گان این مناطق می باشند.

محمد اکرم خپلواک به رادیو آزادی گفت بخاطر خاتمه دادن به نا امنی و افراطیت یک مرکز مشترک هماهنگی اقوام دو طرف را تشکیل داده است که بزودی جرگه آن در رابطه با تامین صلح و کاهش تشنج بین دو طرف برگزار خواهد شد:

« خوشبختانه در اینجا شوراهای قومی تشکیل شده اند. آنها به این حرکت لبیک گفته اند و برای تامین صلح و ثبات خواهان کمک های همه جانبه شده اند.

آنها یک مرکز هماهنگی را ایجاد کرده اند که در آینده نزدیک جرگه آنها با بزرگان قبایلی و با نفوذ و با مردم آنسوی خط دیورند تماس برقرار می کنند تا بتوانند یک حرکت مردمی را ایجاد کنند.

این حرکت در تامین صلح و ثبات نقش خواهد داشت و در ختم این جنگی که از خارج تحمیل شده و قوه بشری و جنگی آن از اقوام و مردم ما تشکیل می شود، موثر خواهد بود. »


وزیر امور سرحدات و قبایل افغانستان در حالی در مورد تلاش ها برای ختم جنگ تحمیلی صحبت می کند که در اواخر بازهم فیر راکت ها از خاک پاکستان به افغانستان بیشتر شده و تشنج را بین طرفین افزوده است.

مقامات امنیتی ولایت کنر گفتند که شام دوشنبه هم 21 راکت به ولسوالی های دانگام و خاص کنر این ولایت اصابت کرد.

مقامات افغان اظهار میدارند که در سال های اخیر هزاران راکت از خاک پاکستان بسمت افغانستان فیر شده که سبب تلفات و خسارات هم گردیده است.

مقامات افغان و امریکایی مکرراً گفته اند که در مناطق قبایلی قلمرو پاکستان مراکز متعدد افراطگرایان مسلح وجود دارند.

به باور آنها این افراد مسلح از خاک پاکستان به آنسوی سرحد رفته و بر قوای افغان و خارجی در افغانستان حملات را انجام می دهند.
XS
SM
MD
LG