لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

جامعه مدنی: تاخیر در امضای سند امنیتی، مشکلات را بیشتر می سازد


شبکه جامعه مدنی با اشاره به تصویب کاهش میزان کمک های ملکی امریکا به افغانستان از سوی کانگرس ایالات متحده می گوید که افغانستان به تنهایی توان مقابله با مشکلات اقتصادی اش را ندارد.

مسوولان در این شبکه گفتند که اگر قصر سفید به این فیصله کانگرس مهر تایید بگذارد با نظر داشت نبود زیر بنا های اقتصادی در افغانستان این کشور با بحران اقتصادی مواجه خواهد شد.

احمد شاه ستانکزی یک عضو این شبکه به روز پنجشنبه در نشست خبری در کابل گفت جهت جلوگیری از ایجاد بحران اقتصادی در افغانستان، باید رییس جمهور کرزی هر چه زودتر موافقت نامه امنیتی و دفاعی با امریکا را امضا کند:

« هر روز که روی امضا این موافقت نامه بحث می شود به همان اندازه مشکلات ما زیاد شده است. طوریکه دیروز شما هم شنیدید که 50 درصد کمک های امریکا به افغانستان کم شده است. جواب این را کی میدهد به باقی این مقدار پول ما کدام بدیل داریم یا نه. »

این خواست پس از آن مطرح می شود که کانگرس امریکا امسال در بخش کمک های انکشافی امریکا با افغانستان یک اعشاره دوازده ملیارد دالر را تصویب کرده است.

پیش از این امریکا سالانه دو ملیارد دالر در بخش ملکی به افغانستان کمک می کرد.

مقام های قصر سفید گفته اند که آنان در حال حاضر سرگرم بررسی جزییات این لایحه اند تا به کمک های انکشافی شان به افغانستان راه حل را پیدا کنند.

شبکه جامعه مدنی طی یک قطعنامه یی از رییس جمهور کرزی خواست که در امضا موافقت نامه امنیتی و دفاعی با امریکا از عجله کار گیرد.

ریحانه عزیزی یک عضو دیگر شبکه جامعه مدنی این خواست شان را چنین مطرح کرد:

« با توجه به احتمال اجرای گزینه صفر و قطع کمک های اقتصادی و دفاعی به کشور ما که اکنون فاقد زیر بناء اقتصادی و فاقد بهره مندی از تجهیزات دفاعی است پیمان دفاعی و امنیتی با امریکا را یک نیاز فوری میدانیم دوم اینکه رییس جمهور کشور با تعهدی که در برابر جرگه مشورتی اخیر نموده فارغ از هر گونه بهانه گیری این پیمان را هر چه زودتر امضا نماید. »

پیش از این هم برخی از نهاد ها از رییس جمهور کرزی خواسته اند که امضای تفاهمنامه امنیتی با امریکا را بیشتر از این به تاخیر نه اندازد.

اما حامد کرزی به تازه گی بار دیگر روی شرایط حکومت افغانستان در راستای امضای این موافقت نامه پافشاری کرد.

توقف تالاشی خانه های افغانان از سوی نیرو های امریکایی و آغاز عملی گفتگو های صلح از شروط حکومت افغانستان است.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG