لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

اختراعات و ابتکارات غلام صدیق وردک


غلام صدیق وردک مخترع معروف افغانستان می گوید، حد اقل باید اختراعات و ابتکار های وی در یک کتاب جمع آوری شود تا در آینده از آن استفاده به عمل آید.

آقای وردک همچنان گفته است، تا اکنون شمار اختراعات و ابتکارات وی به 344 رسیده، اما یکی از آنها هم تولید و ترویج نشده است.

او از وزارت کار و امور اجتماعی می خواهد که برای جوانان در بارهء اختراعات وی سیمینار ها را راه اندازی کند تا زمینه استفاده از آن در آینده مهیا شود.

غلام صدیق وردک مخترع افغان که 75 سال عمر دارد در حالیکه اشک در چشم هایش حلقه زده بود با رادیو آزادی طوری صحبت می کرد که گویا اختراعات او مورد توجه و قدردانی قرار نگرفته است.

اما این مخترع افغان هنوز هم نا امید نبوده و آخرین آرزوی خود را با رادیو آزادی شریک نمود .
او می گوید که اختراعات اش در کشور عملی نشده اند اما حد اقل در کتاب باید گنجانیده شوند تا نسل آینده از آن استفاده کنند:

« آخرین گفتنی من این است که اختراعات من در زندگی ام عملی نشد اقلاً در کتاب تمام اختراعات ام درج شود و این مسولیت شما جوانان است که این کار را انجام دهید. »

آقای وردک می گوید که از 50 سال به این سو مصروف اختراعات است که تعداد آن در حال حاضر به 344 اختراع می رسد.

اما وی می گوید که افغانستان تا امروز هم نمی تواند یک وسیله ساخت سنجاق را بسازد و به همین علت می باشد که زمینه عملی کردن اختراعات وی در زندگی اش مسیر نشده است.

غلام صدیق وردک افزود که شنیده است امریکا موتری می سازد که بدون راننده حرکت کند.
به گفته این مخترع افغان وی چنین طرح را 30 سال قبل آماده کرده بود.

از این مخترع افغان پرسیدیم که از برخی اختراعات و ابتکارات خود نام بگیرد.

وی گفت موتر آفتابی (موتری که به وسیله انرژی آفتاب حرکت می کند)، طیاره که هم در آب و هم در خشکه حرکت کند، واتر پمپ که بدون تیل کار می کند، دستگاه هشدار دهنده قبل از سیلاب، گهواره که هنگامی طفل در آن خواب باشد نمی جنبد و هرگاه طفل بیدار شود تکان می خورد و برخی دیگر از اختراعات اش اند .

آقای وردک چهار پسر و دو دختر دارد.

وی در ادامه صحبت خود می گوید که در زندگی برای مهیا کردن احتیاجات فرزندان اش مجبور به فروش خانه و ملکیت خود هم شده است.

غلام صدیق وردک در ادامه صحبت هایش با رادیو آزادی از دولت افغانستان خواست که برنامه های را جهت آموزش اختراعات اش به جوانان راه اندازی کند .

آقای وردک گفت که چندین بار از وزارت کار، امور اجتماعی، شهداء و معلولین خواسته است که برنامه های آموزشی را در مورد اختراعات و ابتکارات وی راه اندازی کند تا معلولین ساخت برخی از اشیا را بیاموزند.

این روشن نیست که خواسته های این مخترع افغان از سوی اداره های مربوطه دولتی و سازمان های جوانان و نهاد های مدنی در آینده بر آورده خواهند شد و یا نه .
XS
SM
MD
LG