لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

سرتاج عزیز در راس یک هیات به ایالات متحده امریکا می رود


سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجی صدراعظم پاکستان
سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجی صدراعظم پاکستان
قرار است سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجی صدراعظم پاکستان امروز (جمعه) در راس یک هیات بلند رتبه دولتی به ایالات متحده امریکا برود.

تسنیم اسلم سخنگوی زارت خارجه پاکستان دیروز در جلسه هفته وار این وزارت به خبرنگارن گفت، قرار است سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجی نواز شریف در سفر دو روزه اش به ایالات متحده امریکا، روی یک سلسله مسایل مهم که در بهبود روابط استراتیژیک دو کشور و وضعیت منطقه شامل است با مقام های امریکایی بحث و گفتگو کند.

حسن خان یکی از تحلیلگران پاکستانی، این سفر سرتاج عزیز به امریکا را مهم می خواند. وی می گوید، قرار است بخش اعظم از نیرو های خارجی امسال افغانستان را ترک کنند در این حال موضوع افغانستان در صدر اجندای گفتگو ها میان سرتاج عزیز و مقام های امریکایی شامل خواهد بود:

« هدف سفر سرتاج عزیز به امریکا گفتگو روی روابط استراتیژیک هر دو کشور است اما واضح است جایکه از پاکستان و امریکا ذکر شود از افغانستان نیز ذکر می شود. موضوع افغانستان در صدر اجندای گفتگو میان مقام های هر دو کشور قرار دارد.
در این میان مقام های هر دو کشور روی تنش های که میان افغانستان و امریکا روی امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی بوجود آمده و همچنان روی خروج نیرو های خارجی از آنکشور که قرار است امسال صورت بگیرد صحبت خواهند کرد. »


حسن خان می افزاید، ثبات در افغانستان به نفع منطقه بوده و در آن کامیابی امریکا نیز است و در تامین صلح و ثبات در افغانستان پاکستان نقش مهم را ایفا می تواند.

سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجی نواز شریف صدراعظم پاکستان در حالیکه به ایالات متحده میرود که بر اساس گزارش ها از چندی به اینسو روابط میان پاکستان و امریکا به تیره گی گرایده است.

نخست مسدود کردن راه های اکمالاتی ناتو از سوی حکومت ایالتی خیبر پشتونخوا که از از بیست سوم نومبر 2013 تا کنون ادامه دارد و بعداً به تعلیق آوردن کمک های مالی و نظامی امریکا به پاکستان از سوی وزارت دفاع امریکا باعث شده تا روابط میان هر دو کشور به تیره گی گراید.

بر اساس گزارش ها وزارت دفاع امریکا کمک های مالی و نظامی اش برای پاکستان را که در حدود سی و سه میلیون دالر است، مشروط به رهایی داکتر شکیل آفریدی داکتری که امریکا را در یافتن اسامه بن لادن در پاکستان کمک کرده بوده، نموده است.

وزارت خارجه پاکستان هفته قبل گفت، سرتاج عزیز در سفر اش به ایالات متحده امریکا در مورد کمک های مالی و نظامی آنکشور به پاکستان نیز صحبت خواهد کرد.


فرشته نگاه رادیو آزادی پشاور
XS
SM
MD
LG