لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

سوال ذهنی برای سیاست خارجی امریکا


وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد تصامیم امریکا در رابطه با افغانستان تحت عنوان سوال ذهنی برای سیاست خارجی امریکا.

رونامه می نویسد یکی از سوال های ذهنی برای سیاست خارجی امریکا اینست که امریکا ده هزار عسکر در افغانستان حفظ کند یا هیچ؟ به نوشته روزنامه رییس جمهور اوباما عموماً ذهن سریع دارد اما سوال اینجاست که آیا او از اشتباهات خود می آموزد؟ برای اینکه به این سوال پاسخ پیدا شود، به نظر وال ستریت ژورنال بهتر است دیده شود که او در افغانستان چه می کند.

روزنامه به جر و بحث ها در مورد حضور 10 هزار سرباز امریکایی بعد از سال 2014 اشاره نموده می نویسد که بعضی ها در رهبری امریکا خواهان خروج کامل قوا از افغانستان می باشند.

روزنامه همچنان در مورد جر و بحث ها در رابطه با پیمان امنیتی بین واشنگتن و افغانستان صحبت می کند که به بن و بست داخل شده و امریکا چنین نشان میدهد که اگر این موافقت امضا نشود تمام قوای خود را از افغانستان بیرون خواهد کرد.

روزنامه می افزاید به جواب این اقدام خود کشی مانند رییس جمهور کرزی حتمی نیست که امریکا هم از طرح پلان های خود صرف نظر کند، زیرا رییس جمهور اوباما قبلاً هم با چنین آزمایش روبرو بوده است. در عراق رییس جمهور اوبا تصمیم خروج کامل را گرفت و هرچند قوای عراق نسبت به افغانستان مجهز تر و ثروتمند تر بودند ولی با آنهم مشکلات دامن گیر این کشور شد.

به نوشته روزنامه رییس جمهور اوباما خطای را که در عراق مرتکب شد به عقب برگردانده نمی تواند، ولی می تواند از تکرار آن در افغانستان جلوگیری کند و نگذارد که افغانستان بار دیگر لانه تروریستان شود.

به نوشته روزنامه وال ستریت ژورنال یگانه راه پاداش به قربانی های 12 ساله و جلوگیری از تروریستان و طالبان در افغانستان یک تعهد غیر محدود حضور نظامی در افغانستان می باشد.


کرسچین ساینس

روزنامه کرسچین ساینس مانتور هم در شماره اخیر خود در باره حضور تعداد قوای امریکا بعد از سال 2014 در افغانستان و گزینه صفر یا خارج کردن کامل قوای امریکا از افغانستان مطلبی را به نشر رسانده است.

روزنامه می نویسد امریکا به امید ترساندن رییس جمهور کرزی و یا دادن پاسخ به موقف وی می گوید که تمام قوای خود را از افغانستان خارج می کند.

اما حتی اگر چنین هم نشود به نظر تحلیلگران تعداد 10 هزار سرباز در افغانستان برای عملیات و حفظ امنیت در این کشور کافی نیست.

روزنامه از قول کمبرلی کاگان رییس انستیتیوت تحقیقات جنگ در واشنگتن نوشته است که می گوید تعداد 25 هزار سرباز برای دوام تعهدات در افغانستان یک رقم مناسب می باشد و فرماندهان نظامی هم با بسیار فشار شاید به ارقام کمتر قانع شوند.

اما به نوشته کرسچین ساینس مانتور بازهم در قصر سفید کسانی هستند که می خواهند تمام منابع به افغانستان یکباره قطع شود و هیچ قوه در این کشور باقی نماند. به نوشته روزنامه وزیر دفاع سابق امریکا رابرت گیتس می گوید که چنین اقدام یک خطای وحشتناک خواهد بود.
XS
SM
MD
LG