لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

شورای هماهنگی کاندیدان انتخابات شوراهای ولایتی افغانستان ایجاد شد


برگزاری انتخابات به موقع، تامین امنیت انتخابات، جلوگیری از موارد تقلب و تخطی در این انتخابات و برخی مسایل دیگر از اهداف اساسی شورای هماهنگی کاندیدان انتخابات آینده شورای های ولایتی خوانده می شوند.

این شورا به روز پنجشنبه در کابل اعلام موجودیت کرد.

سیلاب وزیری یکی از نامزدان انتخابات شورا های ولایتی گفت که در رهبری شورای یاد شده از هر ولایت یک تن حضور دارند و در مجموع دارای بیش از 2500 عضو است.

آقای وزیری در ادامه در مورد اهداف شورای هماهنگی کاندیدان انتخابات آینده شورا های ولایتی گفت:

« برگزاری انتخابات در زمان معین آن، مبارزه داد خواهانه و مدنی در مورد هر نوع مختل سازی این روند، مبارزه با تخلف و تقلب در انتخابات، تامین امنیت انتخابات، ایجاد هماهنگی میان کاندیدان شورا های ولایتی. »

برای انتخابات آینده شورا های ولایتی افغانستان 2713 تن خود را نامزد کرده اند که از این میان 308 شان زنان اند.

این شورا در حالی تاسیس می شود که نگرانی های در خصوص تقلب و تخطی در انتخابات پیشرو موجود اند.

به اساس گزارش ها ادعای تقلب وسیع در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و شورا های ولایتی سبب ابطال یک اعشاریه سه میلیون رای شد.

در همین حال شورای هماهنگی کاندیدان انتخابات آینده شورا های ولایتی از شورای ملی می خواهند که شورا های ولایتی را از حق نظارت ادارات محلی محروم نسازند.

طرح قانون شورا های ولایتی به تازه گی طوری از سوی ولسی جرگه تصویب شد که در آن به شورا های ولایتی صلاحیت نظارت از اداره های محلی داده نشده است.

طیبه خاوری که خود را از بامیان در انتخابات شورا های ولایتی کاندید کرده است با این تصمیم ولسی جرگه مخالفت اش را ابراز کرد:

« اعضای محترم شورای ملی متاسفانه فیصله های را برضد اصل رفتار های دیموکراتیک روی دست گرفتند که نمونه یی آن اتخاذ تصمیم در این مورد است که صلاحیت نظارت را از شورای های ولایتی فسخ کردند. »

روی طرح این قانون از سوی کمیته مشترک ولسی جرگه و مشرانو جرگه شورای ملی بحث خواهد شد.

اما حالا اعضای شورای ملی در رخصتی زمستانی به سر می برند.

قرار است انتخابات آینده ریاست جمهوری و شورا های ولایتی افغانستان در شانزده هم حمل سال آینده شمسی برگزار شود.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG